صادرات زعفران از گمرکات خراسان در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۷۷‌درصد و از نظر وزنی ۷۶‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان رضوی در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به کاهش ۷۷‌درصدی صادرات زعفران،‌ افزود: ‌درچهار ماه نخست سال جاری معادل ۱۱ تن زعفران با ارزش پنج‌هزارو۴۸۷ دلار صادرشده است که به نسبت سال قبل ازنظر ارزشی ۷۷‌درصد وازنظر وزنی ۷۶‌درصد کاهش داشته است. به گفته مسعود عاطفی، این درحالی است که درچهارماه نخست سال گذشته معادل ۴۵ تن زعفران با ارزش ۲۳‌هزارو۹۹۷ دلار صادر شده بود.

وی میزان صادرات زعفران درسه ماه اول سال ۸۶ را معادل ۸ تن اعلام و تاکید کرد:‌ درسه ماه اول سال جاری معادل چهار‌هزارو۳۲۶دلار زعفران صادر شده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ازنظر ارزشی ۷۷‌درصد و از نظر وزنی ۷۶‌درصد کاهش داشته است. عاطفی صادرات زعفران در سه ماه اول سال گذشته را ۳۴ تن با ارزش ۱۸‌هزار و ۷۰ دلار دانست.

این درحالی است که رییس صندوق توسعه صادران زعفران ایران در مورد دلایل کاهش ۷۷‌درصدی صادرات زعفران ازاستان خراسان، توضیح داد:‌ احتکارزعفران وعدم عرضه آن به دلیل سودجویی محتکران وافزایش بیش از حد قیمت به میزان ۶ تا ۸ برابر همین قیمت‌ها و‌ خروج بخشی از تولید به صورت فله‌ای توسط عوامل رقبای خارجی در ابتدای فصل از دلایل کاهش صادرات این محصول است.

علی شریعتی مقدم، ‌صادرات محموله‌های زعفران تقلبی و گسترش تقلب در زعفران در داخل، رواج بیش از پیش دلالی و واسطه‌گری در داخل، رقابت شدید بین برخی صادرکنندگان واعلام قیمت‌های بسیار پایین به خارج کشور و عدم برخورد قانونی با محتکران ومتقلبان را از دیگر دلایل کاهش ۷۷‌درصدی صادرات زعفران اعلام کرد.

به گفته وی صادرات زعفران به صورت بسته بندی شده (دربسته‌های کمتراز۳۰۰ گرم)‌،‌ اجرای طرح شناسنامه محموله زعفران،‌ ایجاد تمرکزونظارت درخرید زعفران ازطریق کارگزاری بورس کالای کشاورزی یا کلیه تشکل‌ها، صادرات این محصول به صورت مدیریت شده و تخصصی با نظارت دستگاه‌های مربوطه برای پیشگیری اززعفران تقلبی،‌ کاهش رقابت منفی وایجاد ثبات در بازارهای جهانی ازعمده راهکارهای مناسب برای حفظ صادرات زعفران است.

به گفته شریعتی مقدم ایجاد تمرکز و نظارت در خرید زعفران ازطریق کارگزاری بورس کشاورزی و یا تشکل‌ها، موجب روند نزولی قیمت‌ها درهرهفته به میزان حداقل ۳۰۰‌هزارتا ۵۰۰‌هزارریال خواهد شد.