گروه بازرگانی: با مشارکت دولت و سرمایه‌گذاری بالغ بر ۴۰۰‌میلیارد ریال از سوی بخش‌خصوصی، نخستین پایانه صادرات محصولات کشاورزی شمال غرب کشور در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس راه‌اندازی می‌شود.

علی جهانگیری، معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس با اعلام این خبر گفت: این پایانه با تعریف کاربری‌های اصلی، خدماتی و پشتیبانی، تفریحی و رفاهی، فضای سبز، شبکه ارتباطی، مخابراتی و اینترنتی در فضایی به وسعت ۳۰ هکتار ساخته می‌شود که هدف آن توسعه صادرات کشاورزی کشور به روسیه، اروپای شمالی، CIS و قفقاز در این منطقه است. جهانگیری با اشاره به اینکه ساخت این پایانه تا آخر سال ۸۸ طول می‌کشد، افزود: کشور ما به رغم دسترسی به منابع ارزان و متنوع، طی چند سال گذشته نتوانسته در امر صادرات غیر نفتی موفق ظاهر شود، لذا با در نظر گرفتن توانایی‌های موجود در زمینه صنعت کشاورزی و فرآوری و بسته بندی این محصولات، سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه صادرات فرآورده‌های کشاورزی ضروری است. جهانگیری گفت: منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس، علاوه بر بهره‌‌مندی از مزایای قانونی سرمایه‌گذاری و مزیت‌های منحصر به فرد، از نظر جغرافیایی به عنوان منطقه ای خاص برای واردات محصولات کشاورزی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ایران، و نیز موقعیت مناسب جهت فرآوری، بسته‌بندی و ذخیره برای صادرات به مناطق سردسیر شمال اروپا از جایگاه ویژه برخوردار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر حجم تولید محصولات کشاورزی کشور چون زردآلو، سیب، انگور و خشکبار ۱۲‌میلیون تن در سال است که ۲‌میلیون تن آن قابل صدور به خارج از کشور است که هم اکنون فقط مقدار محدودی از آن صادر می‌شود. بنابراین حمایت دولت از توسعه صنایع تبدیلی و اعطای جوائز صادراتی به صادرکنندگان مناطق آزاد می‌تواند بستر افزایش صادرات این محصولات را هموار سازد. معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ارس همچنین با اشاره به طرح ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در این منطقه افزود: با بهره‌برداری از دشت‌های گوردیان، گلفرج و پایان سد خدا آفرین همچنین پمپاژ آب رودخانه ارس (به عنوان یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور) به این دشت، کشاورزی در این منطقه رونق می‌گیرد و این پایانه نیز در خدمت صادرات آن قرار خواهد گرفت.