گروه بازرگانی - محمدصادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی چند روز پیش گفته بود: من اطلاعات در خصوص قیمت نان و لبنیات را از روزنامه‌ها و تلویزیون کسب می‌کنم.

این سخن بدان معنا بود که معاون وزیر بازرگانی نمی‌خواهد افزایش قیمت این محصولات را با توجه به متغیرهای موثر در بازار بپذیرد.

اما مفتح دیروز از افزایش رسمی قیمت لبنیات به میزان ۱۰درصد خبر داد و گفت: این مصوبه شورای اقتصاد طبق بررسی‌های سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است. وی همچنین در خصوص کمبود کره و افزایش قیمت آن در بازار مصرف داخلی، گفت: در دوماه ابتدای سال جاری، ۷هزار تن کره وارد کشور شده که در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۰درصد افزایش داشته است. بنابراین از واردات این محصول توسط تجار و بخش خصوصی اطمینان کافی حاصل شده است.

این مقام مسوول در وزارت بازرگانی با بیان اینکه تنها یک ششم نیاز مصرف از داخل تامین می‌شود، افزود: پنج ششم نیاز کره کشور وارداتی است که نشانگر تاثیرپذیری فوق‌العاده بازار داخلی این محصول از قیمت‌های جهانی است.

مفتح نوسانات اخیر قیمت کره را متاثر از افزایش قیمت در بازار جهانی دانست و اظهار کرد: اطمینان از وجود کره در بازار به صورت صد درصد حاصل شده و براساس آمار، توزیع این محصول امسال به مراتب بیش از سال گذشته است.

معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه نگرانی به لحاظ کمبود کره وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم ضرورت کره در سبد کالای خانوار، یارانه ای به این محصول پرداخت نمی‌شود.