رشد بهای کالاهای صادراتی در اردیبهشت ماه امسال

گروه بازرگانی- کاهش چشمگیر ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی کشور در بهار سال‌جاری، از منظر شاخص‌های اقتصادی از جمله شاخص بهای کالا‌ها نیز قابل توجه است. با وجود کاهش ارزآوری کالاهای غیرنفتی، آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که بهای تعدادی از کالاهای صادراتی کشور در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال۸۵ بین ۱/۰ تا ۵/۲۹‌درصد افزایش یافته است. به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران، شاخص بهای کالاهای صادراتی کشور در اردیبهشت ماه امسال بر مبنای شاخص سال ۱۳۷۶ به عدد ۰/۵۲۴ رسید که نسبت به ماه قبل از آن (‌فروردین ۸۶)، ۵/۲درصد رشد پیدا کرد.

از این میزان، شاخص بهای گروه‌های محصولات حیوانی ۹/۰‌درصد، محصولات نباتی ۲/۲‌درصد، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی ۱/۰‌درصد، محصولات معدنی ۴/۵‌درصد، محصولات صنایع شیمیایی و صنایع وابسته ۴/۲‌درصد، مواد پلاستیک و کائوچو و مصنوعات آنها ۳/۱‌درصد، پوست و چرم و محصولات چرمی ‌۶/۵‌درصد، چوب و اشیای چوبی ۵/۲۹‌درصد، مواد نساجی و مصنوعات آن ۲/۰‌درصد، مصنوعات ساخته شده از سنگ ۳/۵‌درصد، فلزات معمولی و مصنوعات آن ۶/۳‌درصد و وسایل نقلیه زمینی و تجهیزات ترابری ۴/۰‌درصد افزایش نشان می‌دهد اما شاخص بهای گروه محصولات صنایع غذایی، نوشابه‌ها و توتون ۹/۲‌درصد کاهش داشته و شاخص بهای گروه انواع کفش، ماشین‌آلات مکانیکی و ادوات برقی و دستگاه‌های اپتیک، دقت‌سنجی و پزشکی بدون تغییر بوده است.

همچنین رشد شاخص بهای تعدادی از اقلام مانند پروپان به میزان ۶/۸‌درصد، مس ۵/۵‌درصد، بوتان۹‌درصد، اکسید روی ۲/۴۹‌درصد، فرش پشمی‌دستباف ۳/۱‌درصد، سالامبور گوسفندی ۶/۵‌درصد، آهن کلاف گرم ۷/۲‌درصد، زعفران ۳/۱۷‌درصد، تخته چندلایی و نئوپان ۵/۲۹‌درصد، پسته ۴/۱‌درصد، بنزین هواپیما ۸/۳‌درصد، اشیای پلاستیکی ۳/۵‌درصد، کاشی و سرامیک ۵/۶‌درصد، مغزبادام ۵/۱۵‌درصد، اتیلن و پروپیلن ۳/۱‌درصد و کشمش ۲/۴‌درصد بود و در برابر، تنزل شاخص بهای ماکارونی به میزان ۴/۱۶‌درصد، آمونیاک ۱/۸‌درصد، بیسکویت ۵/۴‌درصد و زیره سبز ۶/۶‌درصد، بیش از سایر اقلام بوده است.

شاخص بهای کالاهای صادراتی کشور در اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۵/۱۷‌درصد رشد پیدا کرد و این میزان رشد در دوماه اول سال‌جاری نسبت به دو ماه نخست سال قبل معادل ۷/۱۷‌درصد است. متوسط شاخص بهای کالاهای صادراتی در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ۸۶ نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیهشت ۸۵ معادل ۲/۱۸ افزایش یافته است.

در اردیبهشت ماه امسال نرخ هر دلار نسبت به ماه قبل ۱/۰‌درصد و نرخ هر یورو ۳/۱‌درصد رشد کرد.