المپیاد فرش امروز برگزار می‌شود

گروه بازرگانی- تجارت جهانی فرش سالانه حدود یک میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار است که سهم ما از آن حدود ۴۸۰ میلیون دلار است. البته در کشورمان تدابیری فراهم شده تا تولید فرش‌های تجاری نیز افزایش یابد. رییس مرکز ملی فرش جمع خبرنگاران با اعلام خبر برگزاری اولین المپیاد دانش آموزی و دانشجویی فرش دستباف در روزهای ۲۴ و ۲۵بهمن‌ماه سال‌جاری افزود: هدف از برگزاری این المپیاد تبلیغ فرش به عنوان یک هنر ناب در سطح ملی و نیز ارزیابی توان علمی دانشجویی و دانش آموزی در زمینه فرش است. وی گفت: این المپیاد در چهار رشته بافت، مرمت، طراحی و رنگرزی برگزار می‌شود که در مجموع از بین ۳۰ استان کشورمان، ۵۵ دانش‌آموز و ۷۷ دانشجو معرفی شده‌اند.

رییس مرکز ملی فرش همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود انجام اقدامات تبلیغی و بازاریابی برای فرش دستباف هنوز هم با روند نزولی صادرات آن مواجهیم، گفت: اینکه بخواهیم ظرف یک‌سال به نتیجه اقدامات انجام شده دست یابیم، زود است! قطعا نتایج این اقدامات در سال‌های آینده نمود پیدا می‌کند ولی در شرایط فعلی همین که توانسته‌ایم سهم ۴۰ درصدی را حفظ کنیم نتیجه اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.

فرجی درباره سیاستگذاری‌هایی که این مرکز در این مدت انجام داده است گفت: ارتقای کیفی تولید اعم از مواد اولیه و سایر موارد، ایجاد کارگاه‌های متمرکز، ایجاد زمینه‌های اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای کارگاه‌های تولید مواد اولیه بافنده‌ها و کارگاه‌ها، ترویج و آموزش برای ارتقای کیفی و بهبود تولید و نیز شناسنامه‌دار کردن فرش‌ها از جمله اقداماتی است که انجام شده است.