«رایهنارت زیمرمان»، رییس روابط اقتصادی جنوب و جنوب شرقی آسیا در اتاق بازرگانی اتریش روابط و مناسبات اقتصادی بین ایران و کشورش را «بسیار دوستانه» توصیف کرد. وی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، در وین افزود: ایران از شرکای مهم اتریش در حوزه جنوب و جنوب شرقی آسیا است و تا سال ۲۰۰۵ میلادی در رده نخست معاملات بازرگانی ما بوده است. وی با اشاره به مناسبات سالم بازرگانی با ایران و علاقه‌مندی این کشور به فناوری‌های جدید و پیشرفته گفت که حجم صادرات و واردات بین دو کشور طی سال ۲۰۰۶ میلادی در مقایسه با سال قبل از آن به میزان ۵درصد کاهش یافته است.

زیمرمان این وضعیت را ناشی از اوضاع سیاسی منطقه توصیف کرد و گفت: وضعیت سیاسی همیشه و در هر جا موجب رکود اقتصادی و روابط بازرگانی می‌شود. وی اعلام کرد: صادرات اتریش به ایران در سال ۲۰۰۵میلادی، ۴۰۲میلیون یورو و واردات از ایران که عمدتا شامل نفت و مشتقات آن بوده، ۱۸۹میلیون یورو بوده است.

به گفته وی، این ارقام در سال ۲۰۰۶ میلادی به ترتیب ۲۸۱میلیون یورو و ۷۰میلیون یورو بوده است. وی در ادامه به برگزاری سمینار «پروتکل کیوتو» که در سی‌ام بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود، اشاره کرد و افزود: اتریش با کمال میل و رغبت و با آگاهی‌ها و فناوری‌های خود در زمینه‌های مختلف در این سمینار شرکت خواهد کرد.