گروه بازرگانی- دکتر محمد نهاوندیان که پیش از این گفته می‌شد قصد کاندید شدن در انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی را ندارد در آخرین لحظات مهلت تعیین شده برای ثبت‌نام کاندیداها با حضور در محل اتاق ایران کاندیداتوری خود را به عنوان شخص حقیقی در بخش بازرگانی اعلام کرد. طبق تصمیم انجمن نظارت بر انتخابات ۱۵ روز برای ثبت‌نام کاندیداها تعیین شده بود که این مهلت دیروز به پایان رسید.

براساس قانون اتاق‌های بازرگانی ثبت‌نام کنندگان باید حداقل دو برابر منتخبان باشند در شهرستان‌ها که ۱۵ نفر منتخب خواهند داشت حداقل ۳۰ نفر و برای تهران که ۴۰ نفر منتخب خواهند داشت حداقل ۸۰ نفر کاندیدا باید ثبت‌نام کنند و در صورت ثبت‌نام نکردن این تعداد زمان ثبت‌نام کاندیداها با نظر انجمن نظارت بر انتخابات تمدید می‌شود.به گزارش «ایسنا»، تا ظهر دیروز حدود ۱۲۶ نفر از بین فعالان اقتصادی به عنوان کاندیدا در انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی ثبت‌نام کرده‌اند که از بین این تعداد تنها هشت نفر آنها را بانوان تشکیل می‌دهند. به گفته مظفر علیخانی، یکی از اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی، ثبت‌نام کنندگان در ششمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی جزو شاخصان اقتصادی هستند و اسامی از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در دوره قبل ۱۹۰ نفر کاندیدای انتخابات بوده‌اند، عنوان کرد: این دوره با دوره‌های قبلی تفاوت جدی به لحاظ کیفیت ثبت‌نام‌کنندگان دارد.

محمد نهاوندیان،‌ رییس اتاق بازرگانی تهران، پس از پایان مراحل ثبت نامش برای کاندیداتوری در ششمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران اظهار امیدواری کرد که هیات نمایندگان دوره ششم اتاق تهران آینه تمام نمایی از توانمندی‌های بخش‌های مختلف اقتصاد کشورمان و بیانگر عزم جدی فعالان اقتصادی برای حضور در اقتصاد جهانی باشد. وی افزود: این حضور باید نشان دهنده توان و هم‌افزایی برای کمک به جهش اقتصادی کشور به عنوان مشاور سه قوه نیز باشد و بتواند با استفاده از تجربه‌ها، اصالت‌ها و به‌کارگیری نوآوری‌های حوزه‌های مختلف اقتصاد و بازرگانی سیاست‌های اقتصادی کشور را محقق کند. نهاوندیان عنوان کرد: اهمیت این دوره عمدتا از این جهت است که ما باید در همه بخش‌های اقتصادی کشور تحول ساختاری در انتقال از یک اقتصاد عمدتا دولتی به اقتصاد مردمی را سامان دهیم. البته دستیابی به این هدف نیازمند بهره‌مندی از توانایی‌ها و تخصص‌های بالا است. براساس این گزارش به همراه نهاوندیان، عیسی آل اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی و نیز محمد مهدی راسخ، دبیرکل اتاق تهران، جاویدان، قائم‌مقام دبیرکل اتاق تهران و نیز بهرامن، قدس طینت و سهیلی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران به صورت همزمان به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کردند. از سوی دیگر خواستاران تحول در اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن نیز با شعار مدیریت نوین، اتاق نوین و خدمات نوین ثبت‌نام کرده‌اند که در میان آنان چهره‌های مطرح بخش‌خصوصی و کارشناسان اقتصادی حضور دارند.

انتخابات اتاق‌های بازرگانی که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مهم‌ترین اتفاق برای بخش‌خصوصی در سال ۸۵ است، از آن‌رو اهمیت مضاعف می‌یابد که ایران در آستانه پیوستن به سازمان تجارت جهانی و فرآیند تطبیق با ساختار تجاری آن است.

در چنین وضعیتی، بخش‌خصوصی ایران اگر از زیر سایه سنگین دولت و تصمیم‌سازی‌های آن رها نشود بدیهی است که از رقابت جهانی شدن باز خواهد ماند و این موضوعی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت چرا که پای منافع ملی و آینده کشور در میان است.