رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران‌، از ارائه لایحه اصلاح قانون اتاق ایران توسط دولت به مجلس شورای اسلامی در سال‌۸۶ خبر داد. علینقی خاموشی، روز شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه دولت و وزارت بازرگانی در خصوص اصلاحیه جدید قانون فعالیت اتاق ایران به توافق رسیده‌اند‌، گفت: اصلاحیه جدید بسیاری از کمبودهای قانون فعالیت اتاق‌ها را در کشور جبران می‌کند. اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سه سال قبل پیش‌نویس تغییر قانون فعالیت اتاق ایران را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد‌، این پیش‌نویس در شور اول مجلس‌، مسکوت ماند. قانون اتاق ایران که شامل ۲۶ماده است‌،در ۱۵اسفند ۱۳۶۹تصویب شد‌، اصلاحیه این قانون نیز چهار سال بعد در ۱۵آذرماه سال ۷۳ به تصویب رسید. آیین‌نامه فعالیت اتاق ایران نیز در سال ۸۱ به تصویب رسید و به تازگی نیز برخی مواد آن تغییر یافت، این تغییرات واکنش‌های متفاوتی را از سوی فعالان بخش‌خصوصی در پی داشت.

خاموشی در ادامه گفت: اصلاحیه جدید قانون فعالیت اتاق ایران بر مبنای وابستگی اتاق‌های بازرگانی به اتاق ایران‌، تدوین شده است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعتقاد دارد: اتاق‌های بازرگانی وابسته به مرکز هستند و استقلال اتاق تهران نیز به عنوان یکی از اتاق‌ها با شرایط کنونی‌، امکان‌پذیر نیست. خاموشی با اشاره به اینکه فعالیت اتاق‌های بازرگانی در برخی کشورها به صورت فدراتیو (استقلال اتاق‌ها از مرکز) است، اظهار داشت: در ایران این وضعیت وجود ندارد و اتاق‌های شهرستان‌ها به مرکز وابسته هستند. به گفته وی‌، چگونگی فعالیت اتاق‌های بازرگانی در ایران به این نحو است که هیچ تصمیمی در اتاق‌های بازرگانی استان‌ها گرفته نمی‌شود‌، مگر آنکه این مهم با مرکز هماهنگ شده باشد. رییس اتاق ایران درخصوص ششمین دوره انتخابات اتاق ایران که قرار است دوم اسفندماه ۸۵ برگزار شود، ابراز امیدواری کرد تا انتخابات در فضایی آرام و سالم انجام شود.