معاو ن پشتیبانی سازمان توسعه تجارت گفت: اعتبار طرح‌های صادراتی استانی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد یافته است. بابک افقهی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: بیش از ۵۰میلیارد ریال در سال جاری برای کمک به طرح‌های استانی اختصاص داده شده است.

وی توازن موضوعی در طرح‌های استانی، هدایت موضوعی این گونه طرح‌ها در امتداد حمایت‌های دولت، وزارت بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و برنامه‌های توسعه صادراتی کشور، تقویت مشارکت و ایجاد تحرک هدفمند در فعالیت حوزه بازرگانی خارجی سازمان‌های بازرگانی و کاربردی کردن طرح‌های استانی را از جمله راهبردهای تخصیص اعتبارات استانی عنوان کرد. افقهی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اجرای این کار استان‌های کشور را براساس ظرفیت و استعدادشان طبقه‌بندی کردیم و در نهایت یک مدل توزیعی استانی اعتبارات براساس مدل پورت فولیو استخراج شد. یک مدل توزیعی هم براساس عوامل ویژه به دست آمد. وی افزود: در بخش دیگری استعدادهای درونی هر استان مانند تعداد بنگاه‌های تولیدی - صنعتی، عملکرد صادراتی و سایر موارد مختلف به استان‌های پیش رو، دارای پتانسیل و با ظرفیت محدود تقسیم‌بندی شده‌اند. معاون پشتیبانی سازمان توسعه تجارت، همچنین گفت: برای جهت دار حرکت کردن طرح‌های استانی تعدادی خوشه‌های حمایتی برای استان‌ها تعریف شد.

وی ادامه داد: شش خوشه حمایتی برای اعتبارات استانی تعریف شده است که در داخل هرکدام از این خوشه‌ها مجموعه‌ای از فعالیت‌ها پیش‌بینی شده که هر استان براساس رتبه‌بندی که می‌شود مکلف است درصدی از فعالیت‌های مندرج در هرکدام از این خوشه‌های حمایتی را اجرا کند. به گفته وی، سیاست سازمان توسعه تجارت این است که تمامی تلاش خود را به کار گیرد تا ضمن تعریف بسته‌های حمایتی مخصوص هر کالا یا خدماتی پرداخت‌های مستقیم خود را کاهش دهد و حرکت به سمت یارانه‌های غیرمستقیم و کمک به کاهش هزینه‌های حضور در بازارهای هدف از دیگر طرح‌های سازمان است.

وی اظهار داشت: در این راستا طرح‌هایی مانند طرح رایزنان افتخاری سازمان در بازار هدف را پیگیری می‌کنیم که به واسطه آن اطلاعات مورد نیاز تجارمان را در کشورهای هدف برای استفاده صادرکنندگان در اختیارشان قرار می‌دهیم. این یکی از کارهایی است که درصدد پیگیری آن هستیم تا به سرانجام برسد.

افقهی گفت: رایزن‌های افتخاری افرادی هستند که دارای تجارب موفق در امر تجارت در بازارهای هدف و جزو متنفذین کشورها هستند که علاقه‌مند به توسعه صادرات کالاهای ایرانی هستند و در این بین از ایرانیان مقیم خارج از کشور که بسیار به کشورشان علاقه‌مندند دعوت شده تا در این طرح مشارکت کنند. وی خاطرنشان کرد: درحال ثبت نام از این تجار هستیم که به صورت افتخاری حلقه وصل صادرات و صادرکنندگان ما باشند. معاون پشتیبانی سازمان توسعه تجارت گفت: یکی دیگر از کارهایی که در سازمان پیگیری می‌شود افزایش و بهینه‌سازی اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای هدف با هدف آموزش تجار و تولیدکنندگانی است تا با حال و هوای بازارهای رقابتی آشنا شوند.