ایران یک‌میلیارد یورو به ترکیه کمک می‌کند

گروه بازرگانی- پیشنهاد کمک یک‌میلیارد یورویی ایران به ترکیه برای افزایش صادرات آن کشور به ایران از جمله خبرهای مهم رسانه‌های ترکیه در هفته گذشته بود. به گزارش «ترکیش دیلی‌نیوز»، کرشاد توزمن، معاون بازرگانی خارجی ترکیه گفت: ایران برای کمک به افزایش صادرات ترکیه به ایران و ایجاد توازن در همکاری‌های تجاری بین دو کشور، پیشنهاد اعطای یک اعتبار یک میلیارد یورویی به ترکیه داده است.براساس این گزارش، اخیرا هیاتی از ایران به ترکیه آمد و در سازمان بازرگانی خارجی و سایر نهادهای دولتی در آنکارا گفت‌وگو‌هایی صورت گرفت.توزمن، با اشاره به اینکه در این گفت‌وگو‌ها روابط بازرگانی دو کشور بررسی شد، افزود: در این مذاکرات طرف ایرانی پیشنهاد کرد که با گشودن یک حساب ویژه در مرحله اول، یک‌میلیارد یورو برای کمک به تامین مالی صادرات ترکیه به ایران اختصاص دهد.توزمن، تاکید کرده است که این رقم قابل افزایش تا ۳‌میلیارد یورو نیز هست.

معاون بازرگانی خارجی ترکیه، تاکید کرد: طرف ترکیه‌ای نیز خواست که در مورد تامین مالی صادرات، اگزیم بانک ترکیه (بانک صادرات و واردات) وارد عمل شود که مورد قبول طرف ایرانی قرار گرفت. معاون بازرگانی خارجی ترکیه، افزود: این پیشنهاد ایران در صورت‌جلسه مذاکرات نیز قید شد و طرف ترکیه پیشنهاد ایران را در دست بررسی دارد و قرار است در آینده نزدیک هیاتی از سازمان بازرگانی خارجی ترکیه به ایران سفر کرده و موضوع را پیگیری کند.

توزمن، با اشاره به این که ایران می‌خواهد بخش مهمی از واردات خود را از طریق ترکیه تامین کند، گفت: در آینده نزدیک در سطح کارشناسی گفت‌وگو‌هایی در این زمینه صورت خواهد گرفت و روشن خواهد شد که ایران کدام کالاها را می‌تواند از ترکیه تامین کند.وی افزود: در این میان دو طرف تصمیم گرفته‌اند مذاکرات مربوط به برقراری نظام ترجیحات تجاری بین دو کشور را که مدت‌ها است پیشرفتی در آن حاصل نشده، پیگیری کنند و به آن شتاب دهند.تعرفه‌های گمرکی در حال حاضر یکی از موانع اصلی تجارت میان دو کشور است. توزمن تصریح کرد: اگر این قرارداد میان دو کشور به مرحله اجرا برسد و ما بتوانیم از منابع پیشنهادی ایران برای تامین مالی صادرات استفاده کنیم این شانس را خواهیم یافت که بر کسری تجاری با این کشور غلبه کنیم. معاون بازرگانی خارجی ترکیه، خاطرنشان کرد: اگر این طرح کامل شود ارزش صادرات ترکیه به ایران به سرعت رشد خواهد کرد.براساس گزارش سازمان آمار دولت ترکیه (tuik) صادرات ترکیه به ایران در ۱۰ماه گذشته در قیاس با دوره مشابه سال گذشته ۷/۱درصد افزایش یافته و به ۸۰۹میلیون و ۱۹۰هزار دلار و واردات آن از ایران با ۹/۷۲در صد افزایش به ۴میلیارد و ۸۰۷میلیون و ۲۱۳هزار دلار رسیده است. در دوره مشابه سال گذشته صادرات ترکیه به ایران برابر ۷۵۵میلیون و ۲۱۰هزار دلار و وارداتش برابر ۲میلیارد و ۷۸۰میلیون و ۳۸۰هزار دلار بود. این کسری تجاری چشمگیر، آن هم در میان دو کشور همسایه که اقتصاد یکی به رشد صنعت توریسم و خدمات وابسته است و اقتصاد دیگری، چند دهه است که از مسیر «نفت و گاز» می‌گذرد، برای نظام تجاری ترکیه به هیچ‌وجه پذیرفتنی نبوده کمااینکه در چندماه اخیر رسانه‌های این کشور باب انتقاد در این خصوص را گشوده‌اند. بنابر این کمک یک میلیارد یوروریی ایران از همین منظر، قابل تفسیر است.