فرشاد به‌آبادی*

۱۰) قانون افزایش خطوط ضمیمه:

ساده‌ترین راه نابودی یک نام تجاری، عرضه انواع و اقسام کالاها و خدمات با آن نام تجاری است. میلر: با یک برنامه بازاریابی وسیع، نام و نشان میلر بر سر زبان‌ها افتاد و به زودی بازار را از چنگ نوشابه بادویزر که سلطان بازار بود ربود. سپس میلر به معرفی نوعی نوشابه به عنوان ضمیمه خط تولیدی خود پرداخت و تولید اولیه خود را متوقف ساخت.

۱۱) قانون تبعیت نام تجاری

برای خلق یک طبقه‌بندی نو، یک نام تجاری بایستی از سایر اسامی تجاری نیز استقبال کند.

کافه هارد راک: یکی از بهترین نقاطی که یک نام تجاری درجه دوم می‌تواند قرار گیرد آن طرف خیابان، درست در مقابل یک نام تجاری درجه یک است، بهترین مکانی که کافه «سیاره هالیوود» می‌تواند قرار گیرد. درست در آن طرف خیابان روبه‌روی رقیب خود «کافه‌ هاردراک» است.

هر دو نام از این موفقیت بهره‌مند خواهند شد.

۱۲) قانون اسم عام (ژنریک):

استفاده از اسامی عام برای یک نام تجاری، گاهی عدم‌موفقیت را در پی دارد.

بلوک باستر ویدئو: نام بلوک باستر ویدئو، زمانی نام تجاری موفقی برای اجاره دادن ویدئو است که عنوان تجاری عام ویدئو رنتال نباشد. برای نام‌های تجاری بایستی از انتخاب نام‌های عام به عنوان نشانه (علامت) پرهیز کرد. هنوز هم هر کجا که نگاه می‌کنید، انبوهی از نام‌های عام به ویژه در مناطق خرده‌فروشی به چشم می‌خورد.

۱۳) قانون کمپانی:

نام تجاری یک نام تجاری است و کمپانی یک کمپانی است. این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

تاید: آیا محصول تاید، نیازمند حمایت کمپانی تولیدکننده خود است؟

احتمالا خیر. آیا آوردن نام کمپانی به دنبال نام تجاری به آن لطمه وارد می‌آورد؟ احتمالا خیر. استفاده از نام کمپانی برای انجام داد و‌ستد است و نه روشن کردن ذهن مصرف‌کنندگان.

۱۴) قانون زیر زنجیره‌ها:

آنچه که یک نام تجاری می‌سازد، زیر زنجیره‌ها می‌توانند به راحتی آن را نابود سازند.

هتل‌های هالیدی: هالیدی با ارائه زیر زنجیره‌های خود از جمله Holiday Inn Select، Holiday Inn Express به صورت یک نام تجاری عظیم درآمده است. ارائه این زیرزنجیره‌ها موجب فرسایش و تضعیف نام تجاری اصلی شده است.

(ادامه دارد)

*مدیرعامل موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر