فرشاد به‌آبادی*

اشاره:

نخستین جشنواره انتخاب نام و نشان‌های تجاری ایران به همت موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر برگزار می‌شود. در این جشنواره بهترین نام و نشان‌های تجاری بر مبنای معیارهای علمی و بازاریابی، ارزیابی شده و بهترین‌‌ها طی مراسمی معرفی می‌شوند. یک نام عبارت یا اصطلاح، نشانه، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از آنها که هدف آن معرفی کالا و خدمتی است که یک فروشنده، یا گروهی از فروشندگان عرضه می‌کنند و بدین‌وسیله آنها را از محصولات شرکت‌های رقیب متمایز می‌سازند نام و نشان تجاری نامیده می‌شود، در واقع نام و نشان تجاری یکی از دارایی‌های نامشهود هر شرکت است، که می‌تواند ارزش‌های بسیاری برای شرکت خلق کند.نگارنده در یادداشت پیشین به تعریف نام و نشان تجاری پرداخت. در این یادداشت او قصد دارد به ارزش یک نام تجاری بپردازد. مصرف‌کنندگان «نام‌های تجاری» را بسیار دوست دارند زیرا ارزش افزوده‌ای را در اختیارشان قرار می‌دهد. منظور ارزشی علاوه بر محصول یا خدمات اصلی است و بعضا آن ارزش به مهم‌ترین انگیزه مصرف‌کننده برای خرید با استفاده از آن محصول تبدیل می‌شود.

اما ارزش افزوده نام‌های تجاری دقیقا چیست؟

ما از توانایی یک نام تجاری در اشاره به تعلق یک گروه به موقعیت خاص آگاه هستیم. اما کسانی هم وجود دارند که می‌گویند، نام‌های تجاری موضوعاتی در ارتباط با عشق یا مذهب هستند علاوه بر اینها، این ارزش چقدر دقیق به نام تجاری افزوده و با آن تلفیق می‌شوند؟ تبلیغات‌چی‌های حرفه‌ای می‌گویند که آن تبلیغات، مصرف‌کنندگان آگهی را دوست دارند، بنابراین نام تجاری را نیز دوست خواهند داشت.

پس راز ایجاد یک نام تجاری موفق چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال می‌بایست ۳رویکرد رایج در توسعه نام تجاری که توسط مدیران فروش با کمک آژانس‌ها و مشاوران تبلیغاتی و طراحان به کار می‌رود را مورد بررسی قرار دهیم. این سه رویکرد عبارتند از: ۱- نشانه زیبا ۲- ثبت آن ۳- خلق شخصیت.

ادامه دارد...

*مدیر عامل موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر