آماده گره‌گشایی از دور دوحه هستیم

گروه بازرگانی- رهبران اپک برای برقراری مذاکرات تجارت جهانی دور دوحه و ارائه پیشنهادهای تازه در این خصوص، اعلام آمادگی کردند. روسای جمهور چین ، آمریکا، روسیه، شیلی و نخست وزیر تایلند در لباس محلی ویتنامی ها عکس یادگاری گرفتند

به گزارش بلومبرگ در بیانیه پایانی نشست رهبران ۲۱ کشور عضو گروه همکاری اقتصادی، آسیا- اقیانوسیه که در هانوی مرکز ویتنام برگزار شد، آمده است، «ما آماده‌ایم که دور دوحه را از بن‌بست نجات دهیم و متعهد به انجام این کار شده‌ایم».

مذاکرات دور دوحه که قرار بود در ماه جولای سال‌جاری میلادی به نتیجه برسد در پی اختلاف‌نظر کشورهای پیشرفته با کشورهای در حال توسعه بر سر تعرفه‌های کالاهای صنعتی و یارانه‌های محصولات کشاورزی متوقف شده است. پاسکال لامی، مدیرکل سازمان تجارت جهانی نیز در نشست اپک در ویتنام حضور داشت و در جمع شورای بازرگانی اپک بر ضرورت اجماع نظر آنها برای پیشبرد مذاکرات تاکید کرد.بانک جهانی اعلام کرده که اگر این مذاکرات به نتیجه مطلوب واصل شود ۹۶میلیارد دلار بر ارزش تجارت جهانی در سال آینده اضافه خواهد شد.رهبران اپک در این بیانیه، بر کاهش بیشتر حمایت از بخش کشاورزی و ارائه راهکارهای تازه برای دسترسی به بازار محصولات این بخش، کاهش بیشتر تعرفه‌های صنعتی و رویکرد جدید به تجارت خدمات تاکید کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این بیانیه به محورهای چالش‌برانگیز دور دوحه معطوف شده و فرصت تازه‌ای برای پیشبرد مذاکرات پدید آورده است.