برخورد ایران با بحث عضویت در سازمان تجارت جهانی جدی است و قطعا با تایید و بازبینی نهایی گزارش رژیم تجاری فرآیند مذاکرات آغاز می‌شود. محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، از برپایی همایش بین‌المللی بررسی راهکار‌های الحاق به سازمان تجارت جهانی خبر داد و افزود: موضوع الحاق به WTO به فراموشی سپرده نشده و وزارت بازرگانی به عنوان دستگاه پیگیر، همایش بین‌المللی را با مشارکت سازمان تجارت جهانی، سایر دستگاه‌های بین‌المللی و نیز دانشگاه اسلامی‌مالزی در اواخر آذر ماه برگزار می‌کند.

نهاوندیان با تاکید بر حراست از منافع ملی در پروسه الحاق به سازمان تجارت جهانی گفت: در حال حاضر گزارش رژیم تجاری کشورمان آماده شده و مراحل بازبینی نهایی را سپری می‌کند بنابراین این گزارش زودتر از موعد معمول از سوی ایران به طور رسمی‌ به گروه کاری ارائه می‌شود. وی افزود: فوری‌ترین اقدام برای آغاز فرآیند مذاکرات ارائه گزارش رژیم تجاری است که با توجه به سرعت خوبی که طی می‌کند، به زودی آماده می‌شود.

نهاوندیان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت روابط اقتصادی با اروپا و مذاکرات TCA (موافقتنامه تجارت و همکاری با اتحادیه اروپا)، نیز گفت: میان رشد و توسعه روابط در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی روابط دوسویه برقرار است به گونه‌ای که کشورمان با برخی کشور‌ها که قبلا روابط کمتری داشت، به گسترش روابط دست یافته که از آن جمله می‌توان به برخی کشور‌های آمریکای لاتین، آسیایی و آفریقایی اشاره کرد.