صادرات محصولات دامی 8 برابر شد

گروه بازرگانی- در ۷ماه نخست سال‌جاری ۵۹هزار و ۲۹۰تن محصولات حیوانی به ارزش ۱۴۸میلیون و ۵۹۲هزار دلار به خارج از کشور صادر شد. به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران، در زیر گروه کالایی محصولات حیوانی صادرات عسل، تخم‌مرغ، محصولات دامی، روده و انواع آن و پشم و کرک و پوست و انواع سالامبور دارای افزایش بوده‌اند.

در این مدت ۱۱هزار و ۹۷۶تن تخم‌مرغ به ارزش ۸میلیون و ۴۴۲هزار و ۶۶۲دلار به خارج از کشور صادر شد که این میزان به لحاظ وزنی ۳/۸۶درصد و از حیث ارزش ۴/۵۹درصد افزایش یافت.

در این مدت همچنین صادرات عسل با ۵/۶۵درصد افزایش در ارزشی به رقم یک‌میلیون و ۱۷۲هزار دلار رسید. در این مدت ۱۴هزار و ۳۹۹تن پوست و انواع سالامبور به ارزش ۵۶میلیون و ۹۵۴هزار دلار صادر شد که به لحاظ وزنی ۱۵درصد و از حیث ارزش ۵/۲۰درصد رشد نشان می‌دهد. این گزارش حاکی است، عمده‌ترین خریداران پوست و انواع سالامبور کشورمان، ایتالیا، ترکیه، پاکستان، هند و آذربایجان بودند.

در این مدت صادرات سایر محصولات دامی در زیرگروه کالایی محصولات حیوانی از بیشترین افزایش، برخوردار بوده است. در ۷ماه امسال ۴۱میلیون و ۵۷۴هزار دلار محصولات دامی صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۲۴درصد افزایش یافت. کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و آذربایجان عمده‌ترین واردکننده محصولات دامی از ایران بودند. در این مدت ۸میلیون و ۱۳۸هزار دلار پشم و کرک و ۲۹میلیون و ۷۳۹هزار دلار روده و انواع آن صادر شد که به ترتیب ۲/۴۱درصد و ۲/۰درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت. در زیرگروه کالایی محصولات حیوانی صادرات پرندگان، گاو، گوسفند و بز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت ۴۵۵هزار دلار انواع پرنده و ۲میلیون و ۱۱۶هزار دلار گاو، گوسفند و بز به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸۶ و ۹۶درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش ۵۳درصدی صادرات مصالح ساختمانی

همچنین در ۷ماه نخست امسال ۱۹۶میلیون و ۸۵۳هزار دلار انواع مصالح ساختمانی به خارج از کشور صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۵۲درصد افزایش نشان می‌‌دهد. میزان وزنی مصالح ساختمانی صادر شده در این مدت یک‌میلیون و ۵۱هزار و ۹۸۲تن بوده که ۷/۱۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت. کشورهای عراق، کویت، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی عمده‌ترین خریداران مصالح ساختمانی ایران در این مدت بودند.

این گزارش می‌افزاید: در زیرگروه کالایی مصالح ساختمانی صادرات شیشه و آئینه، سنگ ساختمانی کار شده، شیرآلات ساختمانی، عایق‌های حرارتی و رطوبتی، گچ ساختمانی، کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی ساختمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشتند. این در حالی است که در این بخش صادرات ورق و لوله آزبست سیمانی، سیمان، کلینکر و سایر مصالح ساختمانی کاهش نشان می‌دهد.

در ۷ماه امسال ۴۹میلیون و ۶۰۳هزار دلار کاشی و سرامیک، ۵۴میلیون و یک‌هزار دلار سنگ ساختمانی کار شده، ۴۵میلیون و ۲۴۳هزار دلار شیشه و آئینه و ۴میلیون و ۷۳۴هزار دلار شیرآلات ساختمانی صادر شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰۵درصد، ۵/۱۰۸درصد، ۸/۴۰درصد و ۴/۳درصد افزایش یافت.