افزایش 1/84درصدی صادرات ایران به ترکیه

گروه بازرگانی- براساس گزارش سازمان آمار دولت ترکیه (tuik) ارزش مبادلات تجاری ایران و ترکیه در ۹ماه نخست سال‌جاری میلادی با ۶۶درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ۵میلیارد و ۱۲۳میلیون دلار رسید. در ۹ماه اول سال ۲۰۰۵ ارزش مبادلات دو طرف ۸۴/۳میلیارد دلار بود. به گزارش «ترکیش ویکلی» در این مدت ارزش صادرات ترکیه به ایران فقط ۶۹۶میلیون دلار برآورد شده که ۶/۲در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

اما واردات ترکیه از ایران به رقم چشمگیر ۴/۴میلیارد دلار رسیده که ۱/۸۴درصد در مقایسه با ۹ماه نخست سال ۲۰۰۴ افزایش نشان می‌دهد.

البته ناگفته پیدا است که چنین رشدی در پی صادرات گاز ایران به آن کشور به دست آمده است.

سهم ایران از صادرات و واردات ترکیه در این مدت به ترتیب ۱/۱ و ۴/۴درصد بوده است.

از سوی دیگر مجموع ارزش تجارت خارجی ترکیه در این مدت به ۱۶۱میلیارد دلار بالغ شده که نشانگر رشد ۱۲/۱۶درصدی در مقایسه با ۹ماه نخست سال ۲۰۰۴ است.

آرزو جلالی‌فر، یکی از مدیران تجاری ترکیه می‌گوید: «خط لوله گاز طبیعی و واردات این محصول از ایران نقشی حیاتی در بهبود و تقویت روابط اقتصادی ایران و ترکیه دارد و آمار جدید دو طرف را به همگرایی بیشتر در زمینه‌های اقتصادی ترغیب می‌کند.»

جلالی‌فر حجم کنونی روابط اقتصادی دو کشور را فزون‌تر از قابلیت‌های موجود ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «هدف و قابلیت‌ واقعی حجم روابط ایران و ترکیه در کوتاه‌مدت ۱۰میلیارد دلار است که هنوز تا رسیدن به این رقم فاصله وجود دارد.»

از سوی دیگر، طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با همتای اسپانیایی خود در استانبول از ترکیه به عنوان بیستمین کشور جهان از نظر حجم بالای تجاری یاد کرد و افزود: این کشور در آینده نزدیک به ششمین اقتصاد بزرگ اروپا تبدیل خواهد شد.

خوزه لوئیس زاپاترو، نخست‌وزیر اسپانیا نیز با استقبال از فزونی روابط دو کشور قول داد که اسپانیا از مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا در مسیر پیوستن به این اتحادیه حمایت می‌کند.