«صلاحی» جایگزین «صادق عابدین» شد

گروه بازرگانی - مناطق آزاد کشور دیروز بار دیگر تکان خورد. حسین صادق عابدین که نخستین دبیر شورای عالی این مناطق در دولت نهم بود، پس از ۱۱ ماه مدیریت کنار رفت و سمت خود را به محمود صلاحی، قائم‌مقام وزیر تعاون، واگذار کرد. به گزارش دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری، این جایگزینی با حکم علی سعیدلو، معاون اجرایی دکتر احمدی‌نژاد صورت گرفته است. در حکم سعیدلو بر «بهره‌گیری مناسب و به هنگام از امتیازها و مزیت‌های مناطق آزاد، توسعه صادرات، افزایش توان صنعتی و جذب سرمایه» تاکید شده است. در خبرها آمده بود که صادق عابدینی از ابتدای شهریور ماه سال جاری استعفای کتبی خود را تقدیم مقامات مسوول کرده بود در حالی که سعیدلو در خصوص این خبر به «فارس» گفته بود: «عابدین استعفا نداده است.» دیروز خبرگزاری‌ها به نقل از صادق عابدین خبری منعکس نکردند، با این حال محمود صلاحی ـ دبیر جدید شورای عالی مناطق آزاد ـ در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه در حال انجام مطالعات اولیه درباره مشکلات موجود بر سر راه فعالیت مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی است، تاکید کرد که برای اصلاح مشکلات و موانع موجود بر سر راه توسعه مناطق آزاد پس از انجام این مطالعات برنامه‌ای ارائه خواهد کرد.

او درباره احتمال تغییر مدیران سایر مناطق آزاد کشور نیز عنوان کرد: مدیران فعلی مدیران موفقی هستند که در یک سال گذشته منصوب شده‌اند، لذا تلاش می‌کنیم با همین مدیران فعالیت کرده و شرایط مناطق آزاد را بهبود بخشیم.

صلاحی گفت: کارکرد مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی باید با محوریت بحث توسعه صادرات تعریف شود و واردات با هماهنگی مراجع ذی‌ربط باشد.

وی خاطرنشان کرد: در دور جدید فعالیت مناطق آزاد تلاش می‌کنیم ساماندهی جدیدی در همه مناطق آزاد به وجود آید.

دبیر جدید شورای مناطق آزاد با ارزیابی مثبت از فضای کار در مناطق آزاد درباره زمان آغاز به کارش در مناطق آزاد گفت: حکم مربوط به این سمت را دریافت کرده‌ام و از هفته آینده به طور رسمی‌ کارم را آغاز خواهم کرد.

سال گذشته دولت نهم «حسین نصیری» ـ دبیر وقت شورای عالی مناطق آزاد ـ‌ را پس از هفت سال فعالیت در این سمت تغییر داد و حسین صادق عابدین را جانشین وی کرد. صادق عابدین در مراسم معارفه خود تاکید کرد که همه چیز برای فعالیت فراهم است و مناطق آزاد با هدف کمک به توسعه اقتصادی کشور فعالیت می‌کنند.

عابدین گفته بود: «اعتقاد شخصی‌ام برای فعالیت در زمینه‌های اقتصادی انجام کار ستادی نیست، بلکه معتقدم که باید نگاه جدی‌تری به دبیرخانه داشته باشیم و دبیرخانه به لحاظ اجرایی موتور محرکه مناطق آزاد شود.» اما پس از گذشت کمتر از سه ماه نظرات برگشت و وی از نبود استراتژی ملی برای مناطق آزاد انتقاد کرد. صادق عابدین گفت که نبود استراتژی ملی برای مناطق آزاد موجب شده تا مناطق آزاد در بلاتکلیفی بمانند!

وی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل منطقه آزاد قشم از اینکه نقش و جایگاه مناطق آزاد در کشور هنوز نامشخص است، انتقاد کرد و گفت: «تشکیل مناطق آزاد تجاری - صنعتی با سیاست و استراتژی از پیش تعیین شده نبوده، دلیل شکنندگی مناطق آزاد بلاتکلیفی آنها در تعیین تکالیف، وظایف و جایگاهشان در اقتصاد و چشم‌انداز ۲۰ ساله است، در حالی که در شرایط فعلی هدف‌ها مشخص نیست و بنای اهداف نیز نامشخص است.»

به اعتقاد وی تا زمانی که وظایف مشخصی از سوی مجلس و دولت برای مناطق آزاد تعیین نشود انتظاراتی که به لحاظ اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری از این مناطق وجود دارد، برآورده نخواهد شد.

او چندی پیش نیز از آماده نبودن زیرساخت‌ها و نیز کمبود اعتبارات انتقاد کرد و گفت: دائما گفته می‌شود، مناطق آزاد به محلی برای واردات کالا تبدیل شده‌اند، در صورتی که برای ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق آزاد و ویژه بودجه خاصی را تخصیص نداده‌ایم و برای امسال هم تنها ۱۷میلیارد تومان برای زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده که بسیار بسیار اندک است.»

این در حالی بود که مسوولان رده بالای دولتی بازنگری در ارتباط با عملکرد مناطق آزاد را مطرح و تاکید می‌کردند که اگر مدیران نتوانند همکاری کنند یا ضعفی در مناطق تحت مدیریتشان وجود داشته باشد، با مکانیزمی سعی می‌شود که این ضعف را برطرف کرد و مناطق تقویت شوند.

در همان زمان و دو ماه بعد از معارفه دبیر شورای عالی مناطق آزاد، علی سعیدلو ـ معاون اجرایی رییس‌جمهور ـ در گفت‌وگو با «ایسنا» بیان کرده بود: «ما درصددیم مجموعه‌ای هماهنگ و منسجم را برای مدیریت مناطق آزاد انتخاب کنیم و مطمئنا در این راه همان‌طور که گفتم کسانی که در توانشان هست، می‌توانند ادامه فعالیت دهند و کسانی که توان کمتری دارند، این امکان وجود دارد که جابه‌جا شوند و در جای دیگری از قابلیت آنها استفاده شود.» رییس شورای عالی مناطق آزاد درباره سیاست دولت در این مناطق اظهار کرده بود: «مناطق آزاد نتوانسته‌اند رضایت مردم و مسوولان را کسب کنند و مشکلاتی که در گذشته بوده به دلیل اختلاف سلیقه و برداشت‌هایی از قانون آنها نتوانستند، تاثیراتی در اقتصاد ملی داشته باشند و مجموعه جدید درصدد است که با ارائه مکانیزم‌ها زمینه‌ای را فراهم کند که این مناطق تاثیر بر اقتصاد ملی داشته باشند.»

درپی این تصمیم، یک عضو فراکسیون مناطق آزاد تغییر دبیر شورای عالی مناطق آزاد را در راستای پیمان‌نامه رییس‌جمهور با مدیران کشور ارزیابی و تصریح کرد: عملکرد نه چندان رضایت‌بخش و نامناسب مناطق آزاد به ویژه طی یک سال گذشته موجب این تغییر شد، به عبارت بهتر ضعف مدیریتی، دلیل اصلی این تغییر است. عطاا... حکیمی اما تاکید کرد: طی ادوار گذشته مباحثی در خصوص عملکرد نادرست مناطق آزاد مطرح بوده است اما نمی‌توان تا حصول نتایج تحقیق و تفحصی که به صورت جدی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس است، در این‌باره صحبت کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که مشخص شدن نتایج طرح تحقیق و تفحص زمان‌بر است، اظهار کرد: جمع‌آوری اطلاعات و انطباق آنها با وظایفی که مناطق باید انجام می‌داده‌اند، زیر ذره‌بین بردن سوءاستفاده‌هایی که در این مناطق اتفاق افتاده، تعدد مناطق و حجم گسترده کار، مانع از اعلام نتایج اولیه طرح است.

محمود صلاحی پیش از این در سمت‌های قائم‌مقام وزیر تعاون سابق، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری و رییس سازمان بسیج سازندگی فعالیت داشته است.