5/8میلیارد دلار قرارداد همکاری امضا شد

گروه بازرگانی- چین و آسه‌آن (کشورهای آسیای جنوبی شرقی) دیروز میدها طرح همکاری بین‌المللی به ارزش ۵میلیارد و ۸۴۵میلیون دلار امضا کردند. این اتفاق در جریان سومین اکسپو چین و آسه‌آن در شهر نان‌نینگ مرکز استان گوانگ‌شی، افتاد. این اکسپو از روز سه‌شنبه هفته گذشته با حضور ۲هزار شرکت بزرگ آغاز شد و روز جمعه پایان گرفت. در حاشیه این اکسپو، نشست بازرگانی و سرمایه‌گذاری آسه‌آن و چین برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست آمده است: دو طرف تلاش خواهند کرد که ضمن کاهش تعرفه‌ها، زمینه‌های برقراری موافقتنامه تجارت آزاد (FTA) را فراهم کنند.

ارزش روابط تجاری چین و آسه‌آن در سال ۲۰۰۵ با ۲۳درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۱۳۰میلیارد دلار رسید.

در این بیانیه تاکید شده است که مناسبات تجاری دو طرف تا سال ۲۰۱۰ باید به ۲۰۰میلیارد دلار برسد. در سال‌های اخیر، تعامل اقتصادی چین و آسه‌‌آن روبه فزونی گذاشته، در سال ۲۰۰۰ ارزش روابط تجاری دو طرف فقط ۵/۳۹میلیارد دلار بوده که ظرف پنج‌سال، بیش‌از سه برابر شده است. کشورهای آسیای جنوب‌شرقی، بازار بزرگ چین را بهترین فرصت برای رشد اقتصادی خود می‌دانند. در جریان این اکسپو، همچنین ۳۰۱طرح داخلی سرمایه‌گذاری به ارزش ۹/۶میلیارد دلار تصویب شد که می‌تواند فرصت‌های تازه‌ای برای اشتغال در این منطقه که از بیکاری رنج می‌برد، پدید آورد.

این اکسپو در چهار بخش اصلی برگزار شد، تجارت کالا، سرمایه‌گذاری، فناوری کاربردی و پیشرفته کشاورزی و گردشگری. در سال ۲۰۰۵ سه‌میلیون توریست چینی از کشورهای آسیای جنوب‌شرقی دیدار کردند و حدود چهار میلیون گردشگر از این ۱۰ کشور عضو آسه‌آن نیز به چین رفتند که نشانگر گشودگی روابط میان آنها است. اکسپو چین و آسه‌آن به پیشنهاد رییس‌جمهور چین در سال ۲۰۰۲ شکل گرفت- اندونزی، برونئی، فیلیپین، میانمار، ویتنام، کامبوج، لائوس، تایلند، سنگاپور و مالزی ده عضو آسه آن هستند.