کاهش 10درصدی صادرات آلمان به ایران

گروه بازرگانی - اتاق بازرگانی آلمان از کاهش ۱۰درصدی صادرات این کشور به ایران در نیمه نخست سال ۲۰۰۶ به علت کاهش استقبال شرکت‌های ایرانی از کالاهای آلمانی خبر داد. به گزارش گلف نیوز، اتاق بازرگانی آلمان در گزارش خود آورده است: آلمان برای سالیان متمادی بزرگ‌ترین صادرکننده کالا و خدمات به ایران بوده است و در سال ۲۰۰۴ حدود ۶/۳میلیارد یورو (۶/۴میلیارد دلار) کالا به ایران صادر کرد و این رقم در سال ۲۰۰۵ به ۶/۴میلیارد یورو افزایش یافت.

با این وجود‌، روند صعودی دو سال گذشته در سال ۲۰۰۶ برعکس شده است و صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست ۲۰۰۶ حدود ۱۰درصد کاهش یافته است و با توجه به ادامه این روند انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی، صادرات آلمان به ایران بیش از ۱۰درصد کاهش یابد.

در شش ماه نخست سال ۲۰۰۵ ، آلمان ۲/۲میلیارد یورو کالا به ایران صادر کرد که این رقم امسال به کمتر از ۲میلیارد یورو کاهش یافته است و براساس گزارش اتاق بازرگانی آلمان، دو دلیل اصلی آن، تنش هسته‌ای ایران و رویکرد شرکت‌ها و صنایع ایرانی به جایگزین ساختن کالاها و شرکت‌های داخلی به جای شرکت‌ها و کالاهای آلمانی است.

آلمان عمدتا به ایران ماشین‌آلات صنعتی، قطعات خودرو و کامیون، فولاد و دیگر کالاها و مواد خام صادر می‌کند. دیپلمات‌های آلمانی معتقدند ایران به علت فشارهای کشورهای غربی درباره برنامه هسته‌ای و در اقدامی پیش‌دستانه نسبت‌ به تحریم‌های اقتصادی احتمالی، در حال جایگزین ساختن تامین کنندگان کشورهای هند،‌ چین و روسیه به جای شرکت‌های اروپایی است.

اتحادیه صادرکنندگان و عمده‌فروشان آلمان ماه گذشته هشدار داده بود که هرگونه تحریم ایران، آثار نامناسبی بر اقتصاد آلمان که در دوران رونق به سرنمی‌برد، خواهد گذارد.