در ۶ماه نخست امسال ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به بیش از ۴۸۲میلیون دلار رسید.

مدیرکل توسعه صادرات کالا و خدمات در گفت‌وگو با «مهر»، حجم و میزان قراردادهای منعقد شده در بخش خدمات فنی و مهندسی در سال ۸۴ (نخستین سال برنامه چهارم توسعه) را یک‌میلیارد و ۵۴۸‌میلیون و ۵۳۸‌هزار دلار دانست و افزود، این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن بیش از ۶۵‌درصد رشد داشته است. مهرداد جلالی‌پور، حجم و میزان قراردادهای منعقد شده در بخش خدمات فنی و مهندسی تا پایان سال ۸۸ یعنی سال پایان برنامه چهارم توسعه را حدود ۳‌میلیارد دلار پیش‌بینی کرد.

وی همچنین از کشورهای نیجریه، افغانستان، کوبا، ونزوئلا، لبنان، قزاقستان، زیمبابوه، امارات، عراق، هندوستان، قطر و قرقیزستان به عنوان عمده بازار صدور خدمات فنی و مهندسی ایران در این مدت نام برد.

جلالی‌پور، خاطرنشان کرد: تمرکز عمده فعالیت‌های صادرات خدمات فنی مهندسی طی ۶ ماه نخست امسال در زمینه طراحی و تامین تجهیزات و ساخت خطوط و پست برق، ساخت مرکز آموزشی مخابرات، طراحی و تامین تجهیزات و ساخت تصفیه‌خانه، طراحی و ساخت واحدهای مسکونی، آبرسانی، جاده سازی، نیروگاه برق آبی، صادرات نرم افزار، تعمیر سکوهای نفتی، لوله‌گذاری در دریا، صدور دانش فنی، شهرسازی، مطالعات شبکه آبیاری و زهکشی بوده است.

وی مهم‌ترین پروژه‌های سال ۸۴ را در زمینه ساخت ۱۰‌هزار واحد مسکونی در ونزوئلا به ارزش ۴۰۶‌میلیون دلار، پروژه احداث راه، تعریض و چهار خطه نمودن بزرگراه آتانا، شوچنسکی در قزاقستان به ارزش ۶۴‌میلیون دلار، پروژه احداث کارخانه سیمان با ظرفیت یک‌میلیون تن در سال به ارزش بیش از ۱۹۴‌میلیون دلار، پروژه انتقال برق به ارزش ۷۵‌میلیون دلار در آذربایجان برشمرد.