بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی ریسک‌پذیری فضای تجاری کشورهای جهان پرداخت و ایران را با ۲۱ پله صعود در مکان سی و ششم جهان و بدون تغییر در مکان دهم خاورمیانه قرارداده است. موسسه بین‌المللی بیزینس مانیتور در گزارش سه ماهه چهارم خود به کشورمان از لحاظ ریسک‌پذیری فضای تجاری امتیاز ۹/۵۰ داد و با این امتیاز کشور را از میان ۱۳ کشور خاورمیانه در مکان دهم جای داد که نسبت به پیش‌بینی قبلی این موسسه تغییر چندانی نداشته است. این در حالی است که رتبه‌بندی جهانی ایران بهبود ۲۱ پله‌ای را نشان می‌دهد که حاکی از بهبود شرایط تجاری کشور بوده است.

به گزارش ایسنا، در این جدول اسرائیل با شاخص ۲/۶۳ در مکان اول خاورمیانه و دوازدهم جهان قرار دارد که نسبت به گزارش قبلی یک پله در خاورمیانه و ۲۱ پله در جهان صعود کرده است. پس از اسرائیل، امارات با شاخص ۷/۶۱ بدون تغییر در رتبه ۱۴ جهانی قرار گرفته است.

کویت (شاخص ۸/۵۶، رتبه‌بندی جهانی ۱۸)، بحرین (شاخص ۸/۵۵، رتبه‌بندی جهانی ۲۳)، قطر (شاخص ۱/۵۵، رتبه‌بندی جهانی ۲۵)، اردن (شاخص ۳/۵۴، رتبه‌بندی جهانی ۲۶)، لبنان (شاخص ۹/۵۱، رتبه‌بندی جهانی ۳۰)، عمان (شاخص ۸/۵۱، رتبه‌بندی جهانی ۳۲) و عربستان (شاخص ۷/۵۱ و رتبه‌بندی جهانی ۳۳) در مکان‌های سوم تا نهم خاورمیانه و پیش از ایران جای دارند.

ترکیه (شاخص ۳/۴۹ و رتبه‌بندی جهانی ۴۰) و مصر (شاخص ۵/۴۶ و رتبه‌بندی جهانی ۴۵) پس از ایران در مکان یازدهم و دوازدهم خاورمیانه هستند و عراق نیز که در حال بازسازی اقتصاد جنگ زده خود است، با شاخص ۲/۳۲ در مکان آخر خاورمیانه و ۸۹ جهان واقع شده است.