آلمان در حال بررسی طرحی برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری بین اروپا و آمریکا است تا در برابر قدرت اقتصادی در حال رشد چین قد علم کند. روزنامه «فایننشال تایمز» روز شنبه به نقل از یک مشاور ارشد آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان گزارش داد: این ایده از سوی مرکل به عنوان یک ابزار برای تشویق تجارت آزاد جهانی دنبال می‌شود و هدف از آن کشیدن یک دیوار قلعه مانند در اطراف آلمان نیست.

به گزارش «فایننشال تایمز»، این تصمیم نشان‌دهنده نزدیک‌تر شدن ایده‌های برلین و واشنگتن درباره چین و به‌خصوص فعالیت‌های اقتصادی آن از زمان به قدرت رسیدن مرکل در نوامبر گذشته است.

در عین حال، مشاور مرکل به این نکته نیز اشاره کرد که هنوز معلوم نیست که اگر آلمان در ماه ژانویه ۲۰۰۷ ریاست اتحادیه اروپا را به عهده بگیرد این طرح را به عنوان اولویت‌های اول خود قرار دهد.

اما از سوی دیگر، رییس موسسه اقتصاد صنعتی چین اعلام کرد، اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۰۵ میلادی با پیشی گرفتن بر آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری و اقتصادی چین بود. به گزارش خبرگزاری شینهوا، ژوکوانگ دینگ افزود: میزان حجم مبادلات تجاری چین و اروپا در سال ۲۰۰۵ میلادی به بیش از ۳/۲۱۷‌میلیارد دلار رسید که این رقم ۷/۵‌میلیارد دلار بیشتر از حجم مبادلات تجاری چین و آمریکا در این مدت بوده است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های اروپایی «ایرباس»، «زیمنس»، «نوکیا» و «فولکس واگن» چهار شرکت بزرگ سرمایه گذار در چین طی سال ۲۰۰۵ میلادی بودند که مهم‌ترین عرضه‌کنندگان تکنولوژی روز دنیا به چین به شمار می‌روند. نشست مشترک اتاق‌های بازرگانی اروپا و چین به میزبانی شهر هامبورگ آلمان و با حضور بیش از ۳۵۰ نفر از کارشناسان و مقام‌های عالی رتبه دو طرف برگزار شد.