به گفته معاون کمک‌های فنی تجاری و حمایت از صادرات سازمان توسعه تجارت، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به صادرکنندگان با سود هفت‌درصدی برای اولین بار محقق شده است. محمدباقر مجتبایی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: حذف الزام به گشایش اعتبار اسنادی از شرایط پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به صادرکنندگان است که دامنه فراگیری آن، استفاده تعداد بیشتری از صادرکنندگان از این حمایت‌ها را فراهم می‌کند.

مجتبایی گفت: الزام به باز کردن گشایش اعتبار اسنادی از مهم‌ترین مشکلات صادرکنندگان محسوب می‌شود، لذا تصمیم اخیری که در هیات امنای شورای پول و اعتبار اتخاذ شده بسیاری از موانع را از پیش‌روی صادرکنندگان بر می‌دارد.

وی عنوان کرد: اعطای تسهیلات ارزان قیمت قبل از حمل نیز به منظور تامین نیاز صادرکنندگان برای هزینه مواد اولیه برای تولید صادراتی و نیز هزینه‌های بسته‌بندی و نوسازی بخشی از خط تولید آنها در نظر گرفته شده است.

معاون کمک‌های فنی و تجاری سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از استفاده‌های ویژه و یا رانتی از تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی برخی صادرکنندگان و منتفع شدن همه گروه‌های صادراتی چه راهکارهایی اندیشیده شده است؟ گفت: با اصلاحاتی که در نحوه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت انجام شده است دامنه بهره‌گیرندگان زیاد خواهد شد البته معتقدم که در حوزه صادرات کسانی که صادرکننده واقعی هستند باید مورد حمایت قرار گیرند و این گونه نباشد که هر کسی اراده کرد در حوزه فعالیت صادراتی حاضر شود چراکه قطعا یکی از دلایل دست نیافتن به رشد مطلوب صادرات نیز حضور افراد کم تجربه و حتی بی تجربه و بدون دانش و رابطه تجاری با شرکای خارجی بوده است.

وی تاکید کرد: متاسفانه در بحث صادرات به کشورهایی نظیر عراق و افغانستان نیز مشکل اصلی، کمبود و نبود صادرکننده واقعی که از دانش و کشش و رابطه تجاری با عوامل خارج از کشور برخوردار باشد بوده است، که بارها و بارها به بازار ضربه زده و موجب از دست رفتن آن شده‌اند، لذا اگر وامی‌ به این گروه داده نمی‌شود به معنای رانت نیست بلکه احتمالا طرف موردنظر تاجر و بازرگان واقعی نیست و در اعتبارسنجی به مشکل بر می‌خورد.