هدف ‌گذاری یک میلیارد دلاری برای صادرات فرش

گروه بازرگانی- رییس مرکز ملی فرش ایران با اعلام هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری برای صادرات فرش دستباف در سال۹۱، از کاهش ۱۲ درصدی صادرات این کالا در پنج ماه نخست امسال خبر داد. محمد باقر آقاعلیخانی روز گذشته در یک نشست خبری تاکید کرد: کاهش صادرات فرش در نیمه نخست سال طبیعی است و ۸۰ درصد صادرات این کالا در ۶ ماه دوم سال انجام می‌شود. این اظهارات در حالی است که آمار گمرک نشان می‌دهد صادرات فرش دستباف ایران در پنج ماه نخست ۱۳۹۱ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش بیش از ۷۳ درصدی مواجه شد.

اما آن طور که ایسنا از آمار رسمی گمرک گزارش داده است در پنج ماه نخست سال جاری بالغ بر ۹/۱۴۶ میلیون دلار فرش و سایر کفپوش‌های نسجی از پشم یا از موی نرم حیوان، گره‌باف از کشور صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۷/۷۳ درصدی را نشان می‌دهد. وزن فرش دستباف صادراتی ایران نیز با افت ۷/۷۴ درصدی به حدود ۱۷۴۳ تن رسید.

صادرات فرش دستباف ایران در سال ۱۳۹۰ با رشد کمتر از یک درصدی به بیش از ۵۶۰ میلیون دلار رسیده بود. ایران در سال گذشته فرش دستباف خود را به بیش از ۸۰ کشور جهان صادر کرد. بیشترین حجم صادرات فرش دستباف ایران در سال گذشته مربوط به کشور آلمان به میزان ۹/۱۰۷ میلیون دلار بود. امارات با ۱۰۲ میلیون دلار صادرات در رتبه دوم قرار گرفت. ایتالیا نیز با ارزش صادرات ۹/۲۹ میلیون دلاری رده سوم را به خود اختصاص داد. همچنین در سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار فرش دستباف ایران به آمریکا صادر شد.

فرش دستباف در سال ۱۳۸۹ یکی از ۱۰ محصول نخست صادراتی ایران بود که در سال گذشته این رتبه به سیزدهم کاهش یافت. با این حال آقاعلیخانی، رییس مرکز ملی فرش ایران بر افزایش میزان صادرات فرش تاکید و در عین حال تحقق هدف صادرات یک میلیارد دلاری فرش را منوط به تامین اعتبار ۳۰ میلیون دلاری بودجه برای تبلیغات خارجی و اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای تبلیغات داخلی کرد. او در مورد برنامه‌های مرکز ملی فرش برای بیمه قالیبافان نیز گفت: امسال با اختصاص ۱۳/۲ میلیارد تومان، تعداد قالیبافان تحت پوشش بیمه از ۲۰۰ هزار نفر فعلی به ۴۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت.

سومین فرش بزرگ پارچه در جهان

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین با اعلام برگزاری بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی فرش ایران دوم تا هشتم مهرماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، گفت: این اقدام در راستای افزایش صادرات فرش دستباف ایران انجام می‌شود. به گفته آقاعلیخانی، پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۵ تاجر خارجی در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. وی افزود: این نمایشگاه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ پذیرای بازدید‌کنندگان خواهد بود. او همچنین از ثبت جهانی پنج برند فرش ایرانی خبر داد و گفت: پنج برند دیگر در آستانه ثبت جهانی هستند. در پنج ماه اول امسال ۱۵۰ میلیون دلار فرش ایرانی به کشور‌های جهان صادر شده که حاکی از کاهش ۱۲ درصدی این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل است. به گفته‌ او، امسال حداقل ۱۵ نمایشگاه فرش ایران در خارج از کشور و دست کم یک نمایشگاه در هر یک از استان‌های کشور برگزار خواهد شد. رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین از رونمایی سومین فرش بزرگ ‌پارچه جهان خبر داد و گفت: سومین فرش بزرگ پارچه جهان با ۲۴۰۰ متر مربع برای مسجد امین کشور عمان، توسط ۴۰۰ بافنده صورت خواهد گرفت.