وزارت صنعت و تجارت با واردات ۳ هزار درخواست واردات کالای بی‌کیفیت مخالفت کرد

گروه بازرگانی- فعالان اقتصادی می‌گویند باز هم ثبت سفارش کالا متوقف شده است، اما مسوولان توقف ثبت سفارش کالا را سوءبرداشت عنوان می‌کنند و می‌گویند: واردات کالا با همان رویه سابق در حال انجام است؛ با همان ضوابط و همان مشکلات. به گفته مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون مدیریت اتاق بازرگانی ایران، در حال حاضر فقط ثبت سفارش کالاهای اساسی صورت می‌گیرد. به گفته او، در حال حاضر فقط ثبت سفارش کالاهای اساسی و به ویژه گندم در حال انجام است و عملا در خصوص سایر گروه‌های کالایی ثبت سفارش متوقف شده است. برخی کارشناسان معتقدند تشدید تحریم‌های بین‌المللی باعث کاهش نقل و انتقال ارز در داخل کشور شده است.

اما ساسان خدایی، مدیرکل ثبت سفارش کالا در سازمان توسعه تجارت با رد توقف ثبت سفارش کالا به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ثبت سفارش کالاهای گروه اول و دوم با ارز مرجع و ۸ گروه دیگر با ارز غیرمرجع انجام می‌شود که این شائبه توقف ثبت سفارش را به وجود آورده است.

در همین رابطه اسدا... عسگر‌اولادی، رییس اتاق مشترک ایران وچین، نیز گفت: در حال حاضر ثبت سفارش کالا انجام می‌شود و ثبت سفارش کالاهای اولویت‌بندی شده گروه یک، دو و سه به موقع انجام می‌شود. وی ادامه داد: این در حالی است که ثبت سفارش ردیف‌های ۴ تا ۱۰ برخی کالاها با تاخیر انجام می‌شود، زیرا ارز مرجع به این ردیف‌ها تعلق نمی‌گیرد.

این در حالی است که بر اساس اعلام علی‌اصغر رمزی، مدیر کل اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مرداد ماه سال جاری با واردات ۳ هزار کالا بدون استاندارد و بی‌کیفیت مخالفت شد.

به گفته او، از ۲۳ هزار درخواست واردات در مردادماه سال جاری،۲۰ هزار درخواست موفق به دریافت تاییدیه استاندارد به لحاظ کیفیت کالاهای وارداتی شدند تا بتوانند مراحل ثبت سفارش و واردات را طی کنند و ۳ هزار درخواست تاییدیه کیفیت را اخذ نکرده و امکان ثبت سفارش و واردات را پیدا نکردند.