گروه بازرگانی- توفیق طرح راه‌اندازی بورس ارز مرهون این است که فعالان اقتصادی احساس کنند این سامانه به خوبی می‌تواند تماس بین عرضه و تقاضا را مدیریت کند و هزینه مبادله‌ای آنها را کاهش دهد. به گفته رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران، موفقیت بورس ارز در کاهش هزینه‌های عرضه و تقاضا است. محمد نهاوندیان در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه مسوولیت و مدیریت بورس ارز به عهده بانک مرکزی خواهد بود، گفت: در این پروسه باید از ابزار تشویقی برای جلب مشارکت بیشتر شرکت‌ها چه صادرکننده و چه واردکننده استفاده شود. او معتقد است: شرط توفیق بورس ارز این است که کالاهای اساسی و ارزاق عمومی مردم جبران ریالی شود. به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، اگر می‌خواهیم کالاهای اساسی قیمتشان ارزان شود، باید شبکه توزیع را مدیریت کنیم که البته به‌طور مبهم و کلی نمی‌شود به این هدف دست یافت؛ از طرف دیگر بهترین کمک به قدرت خرید مصرف کننده کمک به تولید است. او در پاسخ به این سوال که منابع حاصل از بورس ارز به کجا می‌رود، گفت: اگر این موضوع را به دو نقطه مدیریت جبران کالاهای اساسی یا افزایش نقدینگی واحدهای تولیدی محدود کنیم در آن صورت می‌توانیم به طور موثر قیمت تمام شده کالاهای داخلی را پایین آوریم، البته تمام این طرح‌ها تاکنون مورد بحث قرار گرفته است و در دست بررسی است.

شرط خروج از فهرست ممنوع‌الخروج‌ها

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همچنین با تشریح چگونگی خروج فعالان اقتصادی از فهرست ممنوع‌الخروج‌ها به «مهر» گفت: در توافقات جدید که با سازمان امور مالیاتی صورت گرفته، به زودی تعداد ممنوع‌الخروج‌ها کاهش خواهد یافت. محمد نهاوندیان در مورد اعلام فهرست بازرگانان ممنوع‌الخروج‌ از سوی برخی دستگاه‌های دولتی گفت: تصور نمی‌رود که در شرایط کنونی اقتصاد ایران، کم کردن تحرک مدیران اقتصادی کمکی به اقتصاد کشور کند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: البته وصول درآمدها از جمله درآمدهای مالیاتی، یک وظیفه قانونی است که باید محقق شود؛ اما نباید فورا رویکرد سازمان امور مالیاتی، رویکرد ممنوع‌الخروجی و کم کردن تحرک مدیران اقتصادی باشد. او اعلام کرد: اتاق بازرگانی نیز نظر خود در این رابطه را با سازمان امور مالیاتی مطرح کرده و در جلسه‌ای که هفته گذشته با ریاست این سازمان داشته است، اعلام نظر مساعد نسبت به خروج فعالان اقتصادی را که نسبت به توافق با سازمان امور مالیاتی اقدام کرده‌اند دریافت کرده است.

به گفته نهاوندیان، بر این اساس در صورتی که مودیان مالیاتی توافق لازم را با سازمان امور مالیاتی برای تنظیم زمانی پرداخت مالیات‌ها داشته باشند، بلافاصله از فهرست ممنوع‌الخروج‌ها خارج خواهند شد، البته در مذاکراتی که با قوای مقننه و قضائیه صورت گرفته، به صراحت اعلام شده است که برای وصول درآمدها چه وصول بدهی‌های بانکی و چه وصول درآمدهای مالیاتی به ابزاری مثل ممنوع‌الخروج کردن متوسل نشویم؛ چراکه این ابزار قابل توصیه‌ای نیست.