سه کاندیدا برای ریاست بخش‌خصوصی

دنیای اقتصاد- پارلمان بخش‌خصوصی امروز در انتخاباتی کاملا متفاوت و رقابتی‌تر از تمام انتخابات‌های قبل،‌ رییس آینده خود را برمی‌گزیند. تا ظهر دیروز، علینقی خاموشی، تنها رییس اتاق در سال‌های پس از انقلاب فقط مهرعلیزاده را در برابر خود می‌دید که به نوعی گروه اپوزیسیون سنتی‌ها را نمایندگی می‌کرد، اما در دقیقه ۹۰، محمد نهاوندیان نیز به جمع دو نفر کاندیدای ریاست اضافه شد تا انتخاباتی سه‌قطبی و غیرقابل پیش‌بینی رقم بخورد.پس از تعیین رییس، انتخابات برای تعیین هیات‌رییسه (چهار نواب رییس، یک خزانه‌دار و یک منشی) ادامه خواهد یافت. در میان نامزدهای هیات‌رییسه که از سوی گروه‌های مختلف کاندیدا شده‌اند اسامی میرمحمد صادقی، محسن خلیلی، دانشمند، عسگر اولادی، محمود اسلامیان، تقی بهرامی نوشهر، بهرامی ارض قدس، جمشید عدالتیان و سیدحمید حسینی به چشم می‌خورد. مثلث رقابت در انتخابات اتاق ایران

گروه بازرگانی- آخرین خبرها گویای آن است که در انتخابات اتاق بازرگانی ایران که امروز با حضور بیش از ۳۰۰تن از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، اتاق‌های شهرستان‌ها و نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه‌های وابسته به اتاق ایران، برگزار می‌شود دو گروه اصلی رقیب، میدان‌دار این انتخابات هستند. گروه سنت‌گرایان اتاق همچنان مهندس علینقی خاموشی را به عنوان نامزد ریاست اتاق معرفی کرده‌اند و میرمحمد صادقی، مسعود دانشمند، محسن خلیلی و اسدا... عسگر اولادی دیگر نامزدهای این گروه برای هیات رییسه هستند.

ظاهرا در میان این گروه بر سر نامزد نواب رییس اختلاف جدی پیش آمده است و اما گروه خواستاران تحول نیز پس از آنکه مهندس محسن علیزاده را با اتفاق نظر به عنوان نامزد ریاست اتاق ایران برگزیدند، چند تن از چهره‌های شناخته شده را برای نامزدی هیات رییسه این اتاق مشخص کرده‌اند: دکتر سید حمید حسینی، محمد مهدی رییس‌زاده، تقی بهرامی نوشهر، دکتر جمشید عدالتیان، بهرامی ارض اقدس و دکتر احمد ترک‌نژاد. خواستاران تحول نگاه هدفمندانه‌ای نیز به چند تن از نمایندگان شهرستان‌ها برای حضور در هیات رئیسه اتاق ایران دارند.

اعلام حضور نهاوندیان در دقیقه نود

اگرچه تا ظهر دیروز، از دکتر محمد نهاوندیان برای نامزدی ریاست اتاق ایران نامی به میان نمی‌آمد و او خود نیز نه به صراحت و نه به اشاره، از نامزدی‌اش سخن نگفته بود اما سرانجام یک روز مانده به انتخابات، رییس سابق اتاق تهران پا به میدان رقابت گذاشت و رسما اعلام حضور کرد.

دکتر نهاوندیان را باید به عنوان نامزد گروه سوم فعال در انتخابات اتاق‌های بازرگانی تهران و شهرستان‌ها دانست، گروهی که با عنوان «نوآفرینان» در دوم اسفندماه گذشته بعد از خواستاران تحول بیشترین آرا را در انتخابات اتاق تهران به دست آورد.دانش وسیع و تجربه غنی و ذی‌قیمت در فضای دولت و محیط بخش‌خصوصی، ویژگی عمده دکتر نهاوندیان است ضمن اینکه او پیوسته بر جهانی شدن اقتصاد و تجارت ایران تاکید کرده و در این زمینه نیز صاحب‌نظر است.با اعلام حضور نهاوندیان، آرای امروز نمایندگان بخش‌خصوصی کشور سه‌گانه خواهد شد. در واقع با یک مثلث رقابت روبه‌رو هستیم. دو ضلع این مثلث یعنی مهرعلیزاده و نهاوندیان آرای مشترک بسیار دارند که همین نکته به نفع ضلع منفرد دیگر خواهد بود.به نظر می‌رسد اوضاع کمی پیچیده شده است.

دیروز نوآفرینان اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن، یک روز مانده به انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران، دکتر محمد نهاوندیان را به عنوان نامزد خود برای ریاست اتاق ایران معرفی کردند.

در بیانیه «نوآفرینان» آمده است: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان کانون هماهنگی و یکپارچه‌سازی انگیزه‌ها، اندیشه‌ها و عزم فعالان اقتصادی کشور، آغازگر فصل جدیدی در حیات خویش خواهد بود.

اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی در جامعه ما فصلی نوین از هم‌دلی، هم‌فکری و همکاری برای تحرک روزافزون، تفاهم عمیق‌تر و تعامل همه‌جانبه فعالان اقتصادی را پیش‌رو نهاده است. حضور مبتکرانه در اقتصاد منطقه‌ای و اقتصاد جهانی و بهره‌گیری از فرصت‌های نوین در زمینه کسب و کار و تجارت الکترونیک بیش از پیش مبرم شده است.

اینک برای سامان دادن به چنین اهدافی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران دکتر محمد نهاوندیان نامزد ریاست اتاق را شایسته ایجاد تحول بر پایه تفاهم و تعامل همه فعالان اقتصادی می‌شناسیم و از ایشان حمایت می‌نماییم.