وزیر بازرگانی گفت: نگاه به اصل ۴۴قانون اساسی نباید فقط شامل واگذاری چند بنگاه دولتی به بخش خصوصی باشد.

سید مسعود میر کاظمی‌عصر روز شنبه در گردهمایی اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان گفت: نگاه اصلی این اصل‌، افزایش بهره‌وری و تعامل صحیح بخش دولتی و خصوصی است. وی افزود: هر دو بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر بایستی جهت افزایش بهره‌وری برنامه‌ریزی کنند تا در عرصه اقتصاد جهانی بتوان حرفی برای گفتن داشت .

وی توضیح داد: هدف از ارائه دستورالعمل بند ج اصل ۴۴قانون اساسی که از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده و از آن‌به عنوان انقلاب اقتصادی یاد می‌شود، افزایش بهره‌وری اقتصادی و ایجاد جهش در اقتصاد کشور است.

میرکاظمی‌ افزایش بهره‌وری در سطح اقتصاد خرد و کلان کشور را از اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی ذکر کرد و گفت: باید در این زمینه نقش بخش خصوصی پررنگ تر باشد و در تعامل صحیح با بخش دولتی و جهش اقتصادی کشور اصل ۴۴ محقق شود.

وزیر بازرگانی، افزایش قدرت رقابت پذیری بنگاه‌های اقتصادی را در سطح بازارهای جهانی یک امر مهم و لازم دانست و افزود: وجود رقابت صحیح در بین بنگاه‌های اقتصادی پیش نیاز یک انقلاب اقتصادی است.

میرکاظمی‌ تصریح کرد: ایجاد فضای رقابتی در نزد بنگاه‌های اقتصادی دولتی و خصوصی کشور باعث ظهور و بروز خلاقیت و نوآوری در این عرصه می‌شود و توان بنگاه‌های داخلی را برای رقابت با سایر کشورها افزایش می‌دهد.

وی پایین بودن سطح صادرات را ناشی از عوامل متعدد دانست که رقابتی نبودن بنگاه‌های اقتصادی از زمره آن‌ها ‌است.

وزیر بازرگانی قدرت حضور بنگاه‌های اقتصادی کشور جهت رقابت در بازارهای بین‌المللی را پایین دانست و افزود: توانمند کردن بنگاه‌های اقتصادی وظیفه صرف دولت نیست زیرا جاده اقتصاد یک طرفه نیست هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی باید در این عرصه تلاش کنند. رییس اتاق صنایع‌، معادن و بازرگانی ‌استان ‌اصفهان نیز در این دیدار گفت: همانگونه ‌که مدیریت برنامه ریزی استان‌ها به استانداران تفویض شد، شناسایی قطب‌های صنعتی نیز به استانداران محول شود تا تمرکز زدایی در بخش صنعت نیز انجام شود.

محمود اسلامیان با اشاره به برنامه‌های رییس‌جمهوری برای از بین بردن تمرکزگرایی تصمیم‌گیری گفت: این برنامه باید به صورت اجرایی در تمامی‌حوزه‌ها عمل شود تا بتوانیم شاهد جهش اقتصادی و رفع معضل بیکاری باشیم.