رییس شورای بین‌المللی زیتون، آمادگی ایران را برای صادرات ده میلیون نهال گواهی‌شده و استاندارد زیتون به کشورهای دیگر ظرف سه سال آینده اعلام کرد. مجید دهقان‌شعار پس از شرکت در نشست شورای بین‌المللی زیتون که مقر آن در مادرید پایتخت اسپانیا است، به «ایرنا» گفت: ما در این نشست اعلام کردیم ایران امکان تولید ده میلیون گیاه گواهی‌شده، اصیل، سالم و استاندارد زیتون را برای کاشت دارد و حاضر است آن را در همکاری با شورا به کشورهای متقاضی صادر کند.

وی افزود: ایران مصمم است تا از طریق شورا، کشورهای مستعد برای کشت زیتون را شناسایی و در این زمینه با آنان همکاری کند.

دهقان‌شعار که ریاست موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال را در وزارت جهادکشاورزی بر عهده دارد، خاطرنشان کرد که ایران ظرف سه سال گذشته اقدام به ثبت و گواهی رسمی نهال در کشور به منظور صدور شناسنامه برای آنان و حفاظت از ذخایر ژنتیکی در این زمینه کرده است.

رییس شورای بین‌المللی زیتون همچنین از اعلام آمادگی ایران برای برگزاری کارگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این شورا در کشور خبر داد.

دهقان‌شعار گفت: در این زمینه مقرر شد کارگاه منطقه‌ای ویژه زنان و نقش آنان در توسعه زیتون با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران برگزار شود.

ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی برای نخستین‌بار ریاست دوره‌ای شورای بین‌المللی روغن زیتون را به دست گرفته‌است. ایران سه سال پیش به عضویت این شورا درآمد.