مدیرعامل گروه مرکزی بازار چین درباره مشکلات سرمایه‌گذاری در ایران گفت: در منطقه آزاد اروند سرمایه‌گذاری کردیم ولی از هیچ‌گونه تسهیلات در این منطقه بهره‌مند نیستیم. دولت ایران از سرمایه‌گذاری چینی‌ها حمایت کرد ولی متاسفانه در اجرا با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه شدیم به طوری که گمرک باید به سرمایه‌گذاران تسهیلات بدهد ولی چنین نیست. بای کونگ بیان در گفت‌و‌گو با ایسنا، افزود: دولت چین از سرمایه‌گذاران حمایت بسیاری می‌کند و سرمایه‌گذاران مواد اولیه مورد نیاز خود را به راحتی تهیه می‌کنند در حالی که در ایران سرمایه‌گذاران با مشکلات بسیاری مواجهند.

وی تامین نشدن سیمان مصرفی مورد نیاز برای ساخت بازارچه را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: برای ساخت بازارچه به سیمان نیاز داریم ولی سیمان موجود نیست همین عوامل سبب شده که بهره‌برداری از بازارچه به تاخیر افتد و طبق برنامه زمان‌بندی‌شده به بهره‌برداری نرسد.

وی در پاسخ به این پرسش که علت تهیه نکردن مواد اولیه مورد نیاز ساخت بازارچه از داخل ایران چیست، تصریح کرد: تامین مواد اولیه مورد نیاز از چین بسیار ارزان‌تر از تامین کردن آن از ایران است.

بیان عنوان کرد: ایران موقعیت‌های اقتصادی خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد ولی ریسک سرمایه‌گذاری نیز در ایران بسیار است.

وی با بیان اینکه هزینه استخدام ماهانه هر کارگر در چین کمتر از ایران است خاطرنشان کرد: ساخت بازارچه چینی‌ها در سه فاز طراحی شده و قرار است فاز نخست این بازارچه در مساحت ۳۶۰ مترمربع ۲۹ مهرماه به بهره‌برداری برسد و میزان سرمایه‌گذاری این پروژه ۷۵‌میلیون دلار است.