یک قاچاقچی دانه‌درشت معرفی شد

گروه بازرگانی- ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: یک مفسد اقتصادی دانه‌درشت دیگر به جرم قاچاق ۱۲‌هزار و ۳۳۹ قلم کالا و با چندین پرونده مفتوح مفاسد اقتصادی به پرداخت ۱۳‌میلیارد ریال جریمه نقدی و مصادره اموال محکوم شد. بر اساس گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ‌دنبال وصول اخباری در مورد قاچاق گسترده کالا توسط فردی به نام حمید باقری درمنی فرزند محمد باقر گزارش‌ها توسط عوامل مربوط بررسی و سوژه تحت مراقبت قرار گرفت.

در بررسی‌های اولیه معلوم شد متهم با تاسیس ده‌ها شرکت با اسامی و پوشش‌های متنوع در شهرهای کشور مبادرت به دریافت ده‌ها‌میلیارد تومان وام از بانک‌های مختلف نموده و به‌صورت بسیار گسترده با استفاده از تسهیلات مناطق ویژه اقتصادی و سوء استفاده از اوراق گمرکی اقدام به قاچاق کالا می‌نماید و انبارهای متعددی در نقاط مختلف دارد.

پس از جمع‌بندی اطلاعات به‌دست آمده و گزارش آن به دادگاه مربوط، تعدادی از انبارهای این مفسد اقتصادی در تهران مورد بازرسی مأموران انتظامی قرار گرفت که تعداد ۱۲۳۳۹ قلم کالا از قبیل یخچال، تلویزیون، مایکروفر قاچاق در این انبارها کشف شد.

این عنصر فاسد اقتصادی با ارائه اسناد و مدارکی تلاش نمود کالاهای مکشوفه را دارای اوراق گمرکی قلمداد نماید اما با هوشیاری و دقت کارکنان گمرک که با صبر و حوصله تمام مشخصات کالاها را با اوراق ارائه شده مطابقت می‌دهند مشخص شد که بخش اعظم کالاها با اسناد ارائه شده از سوی متهم هیچ سنخیت و تناسبی ندارد و به صورت قاچاق وارد کشور شده است.

در این گزارش آمده است: پرونده مربوط به همراه مستنداتی که ثابت می‌کرد حمید باقری درمنی یک قاچاقچی و مفسد اقتصادی است به دادگاه ارجاع گردید. با وجود فشارهای سنگین عناصر صاحب نفوذ که در صورت ضرورت نام آنان نیز افشاء خواهد شد پس از فراز و نشیب‌های فراوان پرونده در شعبه ۱۱۹۳ دادگاه عمومی و جزایی تهران مورد رسیدگی قرار گرفت. دادگاه بر اساس حکم شماره ۲ پرونده کلاسه ۸۵/۱۱۹۳/۱۶۸ به تاریخ ۲۶/۱/۱۳۸۶ علاوه بر ضبط و مصادره کلیه اموال مکشوفه، قاچاقچی حمید باقری درمنی را به پرداخت حدود ۱۳‌میلیارد ریال محکوم کرد.در بررسی سوابق، کاشف به‌عمل آمد که این قاچاقچی علاوه بر این پرونده چندین پرونده مفتوح اتهامی دیگر دارد که متاسفانه با وجود گذشت زمان هنوز رسیدگی قطعی نشده است که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ - پرونده معوقات بازپرداخت وام‌های بانکی در مجتمع ویژه اقتصادی

۲ - پرونده اتهامی قاچاق ۲۵ قطعه شمش طلا مربوط به سال ۱۳۸۴ مطروحه در محاکم انقلاب اسلامی تهران

۳ - پرونده اتهامی قاچاق ۹۱ کیلوگرم طلا مربوط به سال ۱۳۸۴ منطقه ویژه سلفچگان مطروحه در دادسرای عمومی و انقلاب قم به ارزش تقریبی ۴۰‌میلیارد ریال

چندی پیش نیز ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اطلاعیه ای اقدام به معرفی ۸ نفر از محکومان دانه‌درشت مفاسد اقتصادی کرده بود.