برنامه‌ای منسجم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود ندارد. معاون وزیر بازرگانی در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، با بیان این مطلب و با اشاره به نشست وزیر بازرگانی و هیات همراه با شورای بازرگانی ایرانیان در دبی، گفت: تمایل بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد اما تسهیلات مورد نیاز در این بخش هنوز فراهم نشده است.

مهدی غضنفری با تاکید بر این که ضروری است جذب سرمایه‌گذاری در اولویت کاری دستگاه‌های دولتی قرار گیرد، تصریح کرد: انتظار این که سازمان سرمایه‌گذاری همه مشکلات را حل کند و فرصت‌های پیش روی را جهت دهد، کاملا اشتباه است.

به اعتقاد این مقام مسوول سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی با توجه به محدودیت‌های خاص خود قادر به جذب سرمایه‌گذاری نیست.

غضنفری، لزوم شکل‌گیری گروه‌های مشخص کارشناسی برای جذب سرمایه‌گذاری در سازمان‌های دولتی را مورد توجه قرار داد و گفت: وعده‌های سازمان سرمایه گذاری کافی نیست.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت هرچند که امارات بسیاری از سرمایه‌های ایرانیان را به سوی خود کشانده، اما بسیاری از ایرانیان مقیم این کشور مایل به سرمایه‌گذاری در ایران هستند. غضنفری با بیان این مطلب که «ما حتی حاضر نیستیم از تجربه امارات استفاده کنیم»، گفت: سرمایه‌گذاران ایرانی در امارات بارها به ما گفتند که ما هنوز به راحتی نمی‌توانیم با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران آشنا شویم و خدمات مورد نیاز خود را بگیریم. رییس سازمان توسعه تجارت افزود: کشورمان از نظر قوانین و آیین‌نامه‌های جذب سرمایه‌گذاری نسبت به امارات بسیار غنی است و این قوانین نیز موجب شده تا سرمایه‌گذار ایرانی یا غیرایرانی مقیم دبی تمایل بسیاری برای سرمایه گذاری داشته باشند. وزیر بازرگانی و هیات همراه در روزهای نخست هفته جاری به کشور عربستان سفر کرد، سیدمسعود میرکاظمی در مسیر بازگشت به تهران و همزمان با سفر رییس جمهوری به امارات، وارد دبی شد و با بازرگانان ایرانی مقیم این کشور دیدار کرد.