رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه مقادیر زیادی روغن زیتون‌های تقلبی از طریق ترکیه و ایتالیا وارد بازار ایران می‌شود و از سوی دیگر هم برخی کارخانجات داخلی با کمال تاسف از پارافین در روغن زیتون استفاده کرده‌اند. شاهرخ ظهیری در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی مصرف روغن زیتون و جلوگیری از تقلب‌هایی که در استحصال صورت می‌گیرد از اینکه ۹۰درصد روغن زیتون‌های وارداتی از تفاله زیتون است، اظهار نگرانی کرد.

وی گفت: کاشت زیتون از ۱۲سال پیش که وزارت جهاد کشاورزی طرح طوبی را آغاز کرد رونق بیشتری یافته و در حال حاضر حدود ۱۰۰هزار هکتار زمین زیر کشت زیتون قرار دارد و براساس پیش‌بینی که در برنامه چهارم توسعه انجام شده تا آخر برنامه باید هر سال ۵۰هزار هکتار به سطح زیر کشت زیتون اضافه شود. ظهیری با اشاره به فعالیت ۳۶ واحد صنعتی تولید روغن زیتون در کشور افزود: با وجود فعالیت این تعداد کارخانه تولید روغن زیتون، افزایش تولید آن و نیز واگذاری ریاست شورای بین‌المللی زیتون به ایران (۲۰۰۷)، مجموعه این کار‌ها را می‌طلبد که کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی برنامه‌ریزی اصولی و اساسی در زمینه تولید سالم روغن زیتون انجام دهد. ظهیری روغن زیتون‌های وارداتی با کیفیت پایین و نیز تولید مقادیر زیادی روغن زیتون تقلبی در داخل و خارج از کشور را از مشکلات عمده این صنعت برشمرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست فوری با حضور ۳۶ واحد فعال در صنایع روغن زیتون و نیز دست‌اندرکاران کشت این محصول در محل اتاق بازرگانی ایران و بررسی این موضوع افزود: در این نشست بر لزوم فرهنگ‌سازی مصرف روغن زیتون و نیز نحوه تشخیص روغن‌های سالم از تقلبی تاکید شد چرا که مصرف‌کننده باید بداند که چه نوع روغن زیتونی را مصرف کند.