بدهی صادرکنندگان تا سقف 500 هزار دلار بخشوده شد

گروه بازرگانی-هیات وزیران بنا به پیشنهاد بانک مرکزی نحوه مصالحه ریالی با صادرکنندگانی را که تا تاریخ ۱۵مرداد سال گذشته اقدام به مصالحه ننموده‌اند، تعیین کرد. به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، براساس این مصوبه کل تعهدات صادر کنندگانی که‌مجموع بدهی‌آنها تا ۵۰۰هزار دلار است بخشوده تلقی می‌گردد و همچنین تعهدات صادر کنندگانی که مجموع بدهی آنها تا مبلغ یک‌میلیون دلار نسبت به مازاد ۵۰۰هزار دلار است با نرخ ۱۰۰ریال به ازای هر دلار کل بدهی مصالحه شود و تعهدات صادر کنندگانی که نسبت به مازاد یک‌میلیون دلار است با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مصالحه خواهد شد.

براساس این مصوبه مابه‌التفاوت نرخ ارز به صورت تفاوت بین نرخ ارز صادراتی به علاوه نرخ واریزنامه (یا گواهی سپرده) در زمان ایجاد تعهد، از نرخ برابری دلار در بازار بین بانکی ارز در روز تسویه حساب محاسبه می‌گردد.

براساس این مصوبه، مهلت انجام مصالحه ریالی برای کلیه صادرکنندگان مشمول این تصویب نامه حداکثر تا تاریخ ۳۱/۵/۸۶خواهد بود و همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران و بانک‌های عامل موظفند ضمن اطلاع رسانی به کلیه متعهدان، حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این تصویب نامه اخطار لازم را به آنها ابلاغ نمایند. این مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران را مکلف کرده است پس از انقضای مهلت مقرر در این تصویب نامه گزارشی از اجرای آن را به هیات وزیران ارائه نماید.

فارس، استان معین صادرات به قاره آفریقا شد

از سوی دیگر براساس تصویب هیات وزیران، استان فارس به عنوان استان معین صادرات به قاره آفریقا تعیین شد.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، هیات وزیران در جلسه مرکز استان فارس وزارت بازرگانی را موظف ساخت تسهیلات مورد نیاز از محل کمک‌های فنی و اعتباری (شرکت بازرگانی دولتی ایران) را به منظور تامین فضای مورد نیاز ذخیره‌سازی گندم در سقف مطالعات مکان یابی موسسه پژوهش و مطالعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اختصاص دهد.

براساس این مصوبه وزارت بازرگانی موظف است تسهیلات یارانه‌ای مورد نیاز از محل کمک‌های فنی و اعتباری (شرکت بازرگانی دولتی ایران) را به منظور نوسازی و بهداشتی نمودن نانوایی‌های استان با همکاری مسوولان استان تا پایان سال ۸۶ اختصاص دهد.

این وزارتخانه مکلف شد مبلغ چهار‌میلیارد ریال جهت احداث و تکمیل پایانه صادراتی به منظور صادرات محصولات کشاورزی و بخش‌های مرتبط با آن با مشارکت بخش‌های غیر دولتی از محل جوایز و مشوق‌های صادراتی (سازمان توسعه تجارت ایران) متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه اختصاص دهد.

براساس این مصوبه تکلیف ۵سیلوی فلزی در شهرستان داراب، کازرون، اقلید، فسا و فیروزآباد را از طریق کمک وتقویت اعتباری جهت تسریع در تکمیل پروژه‌های بالای سی و پنج‌درصد و همچنین واگذاری پروژه‌های زیر سی و پنج‌درصد در سال ۸۶ را از طریق کار گروه مصوب هیات وزیران تعیین کند.

همچنین این وزارتخانه می‌بایست میلغ چهار‌میلیارد ریال به منظور احیا و توسعه فرش به استان در راستای معرفی و تبلیغ فرش دستباف فارس در سطح ملی و بین‌المللی از محل اعتبارات مرکز ملی فرش تخصیص دهد.

براساس این گزارش هیات وزیران وزارت بازرگانی را موظف نمود نیازهای تجهیز و تکمیل مرکز آزمایشگاهی شرکت غله و خدماتی منطقه (۳) استان فارس را رفع نماید و همچنین کمک به نمایشگاه بین‌المللی استان و اعلام نتیجه به معاون اجرایی رییس‌جمهور را پیگیری نماید.