به ‌‌‏رغم جو پرالتهاب بین‌‏المللی، روابط تجاری ایران و ایتالیا طبق روال سابق پیش می‌‏رود. جمشید حق‌‏گو، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا، در گفت‌‌وگو با «ایلنا»، با بیان این مطلب گفت: به‌‏رغم جو پرالتهاب بین‌‏المللی به ویژه در منطقه خاورمیانه و جبهه‌‏گیری بسیاری از کشورهای غربی علیه ایران، رابطه ایران و ایتالیا طبق روال سابق در حد مطلوبی قرار دارد.

وی افزود: طی چند سال اخیر، ایتالیا همچنان شریک اول تجاری ایران در اروپا و سومین شریک در جهان بوده، به نحوی که طبق گزارش‌های مراکز آماری در سال گذشته، مبادلات دو کشور از رقم بی‌‏سابقه ۵میلیارد یورو فراتر رفته است.

حق‌‏گو، ادامه داد: این وضعیت در شرایطی است که طرفین تاکنون از ظرفیت‌‏های بالقوه و کامل خود برای توسعه همکاری‌‏های اقتصادی استفاده نکرده‌‏اند، این درحالی است که ایتالیا در گذشته از موقعیت بی‌‏نظیر ایران در دست‏یابی به بازارهای منطقه، بهره‌‏برداری نمی‌‏کرد. وی، تصریح‌‏کرد: با توجه به نقش محوری ایران در منطقه، رابطه ایران و ایتالیا می‌‏تواند فراتر از مرزهای ایران گسترش یابد، به نحوی که از موقعیت ایران برای توسعه تجاری و همکاری‌‏های صنعتی در کشورهای آسیای میانه، قفقاز، خلیج فارس و سایر همسایه‌‏های ایران، ‌به ویژه در مقوله ترانزیت کالا بهره‌‏گیری شود.