گروه بازرگانی- در یک‌صد و یکمین نمایشگاه فصلی گوانگژو چین که به نمایشگاه «کانتون» معروف است، ۳۹/۳۶میلیارد دلار قرارداد تجاری بسته شد که نشانگر رشد ۸/۶درصدی نسبت به ارزش قرارداد‌های نمایشگاه پاییز سال گذشته است. بنابراین از همین جا می‌توان نشانه‌های عبور چین از رقبای قدر همچون آلمان و آمریکا را مشاهده کرد. این نمایشگاه دو هفته‌ای که دیروز پایان گرفت پذیرای ۲۰۶هزار و ۷۴۹خریدار از ۲۱۱کشور و منطقه جهان بود که از این نظر هم رشد ۳/۷درصدی در مقایسه با نمایشگاه قبلی ثبت شده است.

تاجران اروپایی در این نمایشگاه قراردادهایی به ارزش ۱۲میلیارد دلار با چینی‌ها امضا کردند. نکته جالب اینجا است که ۳/۴۰درصد ارزش قراردادها مربوط به ماشین‌آلات صنعتی و محصولات الکترونیکی است و پوشاک و محصولات نساجی نیز سهمی در خور از کل قرارداد‌ها دارند. در این نمایشگاه که همواره محل معرفی کالا‌های صادراتی چین بوده، امسال اتفاق جالبی افتاد و برای اولین‌بار بخشی نیز به کالاهای وارداتی اختصاص یافت که ۳۱۴ شرکت از ۳۶ کشور جهان محصولات خود را به نمایش در‌آوردند. لی‌یوشی، معاون موسسه پژوهش‌های بین‌المللی تجاری و اقتصادی چین می‌گوید: در سال ۲۰۰۷ ارزش تجارت خارجی این کشور به ۱/۲تریلیون دلار خواهد رسید که به معنای پشت‌سر گذاشتن آلمان به عنوان غول تجاری دنیا است.

به گفته وی، نرخ رشد تجارت خارجی چین در چهار ماه نخست سال‌جاری میلادی ۲۰درصد بوده که بسیار بالا است. وزارت بازرگانی چین پیش‌بینی کرده که تجارت خارجی این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۰۶ سالانه ۱۰درصد رشد کند اما گویا اقتصاد این کشور از پیش‌بینی‌ها جلو افتاده و همچنان شگفتی‌‌آفرین است.