معاون بررسی بازار و بازاریابی سازمان توسعه تجارت از تشکیل یک بسته تبلیغاتی برای ۱۰قلم کالای عمده صادراتی کشورمان خبر داد. محمدعلی ضیغمی، همچنین با اشاره به ایجاد مراکز تجاری ایران در کشورهای هدف صادراتی عنوان کرد: با هدف تکمیل این طرح در سال جاری چارچوب آن مشخص و دستورالعمل‌های اجرایی شدن ایجاد مراکز تجاری و نیز تعیین نحوه کمک سازمان توسعه تجارت به مرحله اجرا می‌رسد که به زودی دستورالعمل آن از سوی کمیته کارشناسی شورای عالی صادرات ابلاغ می‌شود تا با توسعه مراکز تجاری حضور موثرتری در بازارها داشته باشیم.

وی در گفت‌و‌گو با «ایسنا»، همچنین درباره سیاست‌های حمایتی سازمان توسعه تجارت از توسعه صادرات در سال جاری گفت: اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای هدف در سال جاری به شکل جدی‌تری عملی می‌شود و نیز تعیین چارچوب مشخصی برای استراتژی توسعه صادرات که در اواخر سال قبل انجام شده به همراه برنامه‌های راهبردی صادرات در بخش‌های استانی طی سال جاری تکمیل خواهد شد.

ضیغمی در ادامه تعریف و توسعه روابط تجاری با سایر کشورها، اطلاع رسانی و تحقیقات تنظیم روابط تجاری، توسعه دفاتر نمایندگی، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی را از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان توسعه تجارت برشمرد و تاکید کرد: در سال ۸۶ محور اصلی برنامه‌ریزی سازمان بر روی بازارهای هدف سازماندهی شده است.

وی از اولویت‌ بندی بازارهای هدف صادراتی در سال ۸۶ خبر داد و گفت: براساس اولویت‌هایی شامل شاخص‌های علمی و ملاحظات تجربی، کشورهای هدف در سه گروه قرار می‌گیرند و کشورهایی که بیشترین حجم صادراتمان به مقصد آنها انجام می‌شود در گروه اول جای می‌گیرند که شامل ۴۱ کشور هستند.

وی افزود: کشورهایی چون افغانستان، عراق، امارات، سوریه، آفریقای جنوبی، ساحل عاج، الجزایر، مکزیک، برزیل، ونزوئلا و نیز CIS در گروه اول جای دارند و علاوه بر آن ۳۵ کشور در اولویت دوم و مابقی کشورها در اولویت سوم قرار گرفته‌اند.