یکی از راه‌های همکاری ما با کشورهای آفریقایی انتقال آخرین دستاوردهای صنعتی به ویژه در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی است و در قبال آن مواد معدنی و محصولات کشاورزی فرآوری شده دریافت می‌کنیم. ابراهیم تهرانی، قائم مقام دبیرکل اتاق تعاون مرکزی، در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره سهم بخش تعاون در حوزه صادرات و اقتصاد ملی اظهار کرد: سهم بخش تعاون از کل اقتصاد ملی بین پنج تا هفت‌درصد تخمین زده می‌شود. ولی در بخش صادرات غیرنفتی، سهم ما از رقم بالای ۲۰‌درصد برخوردار است به دلیل آن که بخش اعظم صادرات فرش و پسته، زعفران و آبزیان و محصولات کشاورزی در قالب تشکل‌های تعاونی انجام می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: با ایجاد مراکز تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی داخلی و خارجی به ویژه در ۲۰ کشور آفریقایی زمینه نفوذ کالاها و خدمات بخش تعاون در بازارهای هدف برای توسعه صادرات و افزایش سهم بخش تعاون فراهم شود.

تهرانی درباره زمینه‌های همکاری با کشورهای هدف آفریقایی گفت: کشورهای آفریقایی بیشتر در بخش کشاورزی از امکانات خدادادی برخوردارند ولی به دلیل نبود توانمندی صنعتی بیشتر محصولات آنها به هدر می‌رود و ایران به خاطر پیشرفت صنایع تبدیلی و تکنولوژی‌های روز می‌تواند در فرآوری و بسته بندی محصولات آنها موثر واقع شود.