بخش‌خصوصی ایتالیا به دنبال رفع تحریم‌‏های بانکی علیه ایران است، چرا که ایتالیا توسعه رابطه با کشورمان را در اولویت برنامه تجارت خارجی خود قرار داده است. عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و ایتالیا، در گفت‌وگو با «ایلنا»، با بیان این مطلب گفت: با توجه به این‌‏که رابطه ایران و ایتالیا در سال ۸۵ از وضعیت مطلوبی برخوردار بود، ایتالیا همچنان شریک اول تجاری ایران محسوب می‌‏شود.

جمشید حقگو افزود: برخلاف سال‌‏های قبل، کمیسیون مشترک ایران و ایتالیا که باید در سال گذشته تشکیل می‌‏شد، ‌‏شکل نگرفت، البته این امر مربوط به دولت بوده و به اتاق ایران و ایتالیا ربطی ندارد، اگرچه اعضای اتاق منتظر هستند که این اجلاس تشکیل شود.

حقگو ادامه داد: حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا به ۲/۵‌میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم مبادلات ایران با کشورهای اروپایی است، این در حالی است که پیش‌‏بینی می‌‏شود این رقم در سال‌جاری ارتقا یابد.

وی، با اشاره به وجود مشکلات بانکی میان دو کشور، تصریح کرد: مشکلات بانکی بسیاری به لحاظ گشایش اعتبارات جاری میان بانک‌‏های ایرانی و ایتالیایی وجود دارد که این امر تبادلات مالی و پولی را مشکل کرده است که امیدواریم برطرف شود.

عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و ایتالیا، اعلام کرد: بانک سپه در ایتالیا شعبه دارد، البته به تازگی تحریم شده، این در حالی است که اتاق مشترک ایران و ایتالیا سعی دارد، با طرف‌‏های خود در اتاق ایتالیا، ایران مذاکره کرده، به نحوی که آنها دولت را به دلیل منافع خود تحت فشار قرار دهند، تا این مسائل حل شود. حقگو اظهار داشت: راه‌‏حل این امر نیز این است که اتاق ایتالیا، ایران در رم فشارهایی را از طریق منابع موجود وارد کند، تا این مساله حل شود، چرا که طرف مقابل نیز خواستار توسعه روابط در بخش‌خصوصی است.

وی تصریح کرد: مسائل پیش آمده به لحاظ بانکی مغایر با اهداف توسعه‌‏ای روابط اقتصادی بخش‌خصوصی دو کشور است.

حقگو در پایان گفت: اتاق مشترک ایران و ایتالیا در حال بررسی شرکت اعضا در نمایشگاه سنگ ایتالیا است که در صورت ‌‏آمادگی شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه حضور می‌‏یابد.