فناوری اطلاعات و سهم 14درصدی از تجارت جهانی

گروه بازرگانی- سمپوزیم گرامی داشت دهمین سال توافقتنامه فناوری اطلاعات (ITA) به مدت دو روز در ژنو برگزار شد. این سمپوزیوم با برنامه‌ریزی سازمان تجارت جهانی و مشارکت بیش از ۲۰۰ شرکت، نهاد مدنی و تاجر از سراسر دنیا برپا شد. پاسکال لامی، مدیرکل سازمان تجارت جهانی در مراسم گشایش این سمپوزیم گفت: سرعت رشد فناوری اطلاعات و محصولات وابسته به آن، به گونه‌ای روزافزون جوامع بشری را در برگرفته است که همین روند، ما را بر آن می‌داد که توجه و نگاهی ویژه به آن داشته باشیم. به گفته پاسکال لامی ۹۷درصد کل تجارت جهانی محصولات IT در اختیار ۷۰ عضو WTO است که براساس تعهد آنها در این سازمان، مسیر واردات این نوع محصولات بدون هیچ‌گونه عوارض گمرکی صورت می‌گیرد.

لامی در ادامه سخنانش، افزود: طی ده سال گذشته ارزش صادرات محصولات IT با رشد متوسط سالانه ۵/۸درصد همراه بوده و در سال ۲۰۰۵ به ۱۴۵۰میلیارد دلار رسید. در همین سال تجارت IT،د۱۴درصد کل صادرات کالا در جهان را به خود اختصاص داد که بیشتر از ارزش محصولات کشاورزی و نساجی بوده است.

لامی، فناوری اطلاعات را یکی از زمینه‌های اصلی تجارت در جهان امروز و آینده ارزیابی کرد که بر دیگر محورهای تولید و تجارت نیز تاثیرگذار است. به گفته او سایت سازمان تجارت جهانی در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی شد که در سال اول، ماهانه ۳۰هزار بازدیدکننده داشت اما در اکتبر سال ۲۰۰۶ تعداد بازدیدکنندگان این سایت به فراتر از یک‌میلیون رسید که نشانگر ۳۰ برابر تعداد بازدیدکنندگان از سایت رسمی WTO است و همین نکته دال بر آن است که ارتباطات وابسته به فناوری اطلاعات در حال گسترش و تعمیم به دیگر حوزه‌های تولیدی و تجاری است.