عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: براساس بودجه ۸۶ دولت موظف است تعرفه سود بازرگانی کالاهای وارداتی را به گونه‌ای تعیین نماید که نرخ تعرفه موثر این کالا معادل دو واحد درصد بیشتر از عملکرد سال ۱۳۸۵ باشد. سید محمود ابطحی در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به اینکه تعیین تمام تعرفه ها در سال جاری به عهده دولت گذاشته شده است، افزود: مصوبه اخیر مجلس در خصوص تعرفه سود بازرگانی باید توسط دولت اعمال شود.

وی وضعیت تعرفه ها در سال گذشته را نامناسب خواند و گفت: تعرفه بسیاری از کالاها در سال گذشته به صفر رسید که این تصمیم لطمات بسیاری به تولیدکنندگان داخلی وارد کرد و تولیدکننده با حجم عظیمی از واردات روبه‌رو شد. ابطحی گفت: صفر شدن تعرفه شکر و دانه‌های روغنی در سال گذشته موجب شد که حجم عظیمی از واردات شکر و مواد اولیه روغن وارد کشور شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد داد: کمیته‌ای با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس برای بررسی تعرفه‌ها تشکیل شود.

وی با تاکید بر اجرایی شدن هرچه سریعتر مصوبه مجلس در خصوص تعرفه‌ها گفت: پیشنهاد من این است که تعرفه‌ها براساس ضوابط حمایت از تولید داخلی تدوین شود. ابطحی تعرفه ۹۰درصدی برای واردات خودرو را رقم بالایی عنوان کرد و افزود: تعرفه خودرو باید کاهش یابد زیرا در این صنعت به مصرف‌کننده بسیار ظلم می‌شود چرا که خودروهای داخلی از خدمات فروش و کیفیت مناسب برخوردار نیستند.

از سوی دیگر مدیرکل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی گفت: کتاب تعرفه سال ۸۵ در سال ۸۶ نیز معتبر است.

عباس حسینی گفت: ممکن است اصلاحاتی در طول سال برحسب مورد صورت گیرد که براساس آن اصلاحات، کتاب تعرفه اصلاح و تجدید چاپ می شود.

به گفته حسینی این اصلاحات شامل تصمیماتی در خصوص تغییرات تعرفه‌ای در طول سال ۸۵ و متناسب با درخواست مجلس و تولیدکنندگان است که به صورت ضمیمه به همراه کتاب تعرفه سال ۸۵ منتشر خواهد شد.