WTO و صلح جهانی

گروه بازرگانی- صلح تقریبا نتیجه دو اصل اساسی تجارت است‌:

- جریان یافتن تجارت به صورت روان

- فراهم آوردن بستری عادلانه و سازنده برای حل و فصل اختلاف تجاری کشورها تاریخ پر از جنگ‌هایی است که در پی مناقشات تجاری به وجود آمده‌اند یکی از مشخص‌ترین مثال‌ها، جنگ دهه ۱۹۳۰ است که کشورها به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، از واردات خارجی جلوگیری کردند و تلاقی سیاست‌های گوناگونی که کشورهای مختلف اتخاذ می‌کردند رکود اقتصادی اوایل دهه ۱۹۳۰ را وخیم‌تر کرد و سرانجام منجر به جنگ جهانی دوم شد.

بلافاصله پس از جنگ، دو رویداد مهم به جلوگیری از تکرار تنش کمک کرد‌: در اروپا، همکاری بین‌المللی GATTدر زمینه ذغال‌سنگ‌، آهن و فولاد گسترش یافت و موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت موسوم به (General Agreement on Tarrifs and Trade) در سطح بین‌المللی شکل گرفت‌.

هر دو این دو رویداد به قدری موفقیت‌آمیز بودند که امروزه به صورت قابل‌توجهی گسترش یافته‌اند‌، اولی به اتحادیه اروپا تبدیل شده است و دومی به سازمان تجارت جهانی(WTO).

WTO چگونه عمل می‌کند‌؟

در معاملات تجاری‌، معمولا فروشندگان مایل به جر و بحث با مشتریان خود نیستند به عبارت دیگر، اگر تجارت راحت و بی دردسر جریان داشته باشد و هر دو طرف از یک رابطه تجاری سالم لذت ببرند احتمال چالش سیاسی کمتر خواهد بود. به علاوه تجارت روان‌، به بالا بردن سطح رفاه اقتصادی تمام مردم کمک می‌کند و کسانی که پولدارتر و راضی‌تر هستند کمتر تمایل به جر و بحث و دعوا دارند‌.

اما این همه قضیه نیست، جنگ‌های تجاری دهه ۱۹۳۰ گواه براین واقعیت هستند که چگونه سیاست حمایت از صنایع داخلی می‌تواند به راحتی کشورها را وارد کار‌زاری کند که برنده‌ای ندارد و همه بازنده هستند‌.

نگرش مبتنی به بستن درها بر روی واردات برخی کالاها برای حمایت از صنایع داخلی‌، بی‌بنیاد است چرا که این روش‌، واکنش و پاسخ کشورهای دیگر را نادیده انگاشته است‌. واقعیت این است که در درازمدت حتی یک قدم به سوی حمایت از صنایع داخلی‌، به سادگی می‌تواند مشکلات دیگری را به وجود آورد که برخی از این مشکلات از قرار زیر است‌:

اقدامی متقابل از سوی سایر کشورها‌، از بین رفتن اطمینان در تجارت آزاد، بر‌انگیختن چالش‌های اقتصادی، (حتی برای بخش‌هایی که از آنها حمایت شده است‌)، شرایطی که در آن همه ضرر خواهند کرد.

اطمینان، کلید جلوگیری از ایجاد این سناریوی بدون برد است و نظام تجارت جهانی این اطمینان را ایجاد می‌کند. اگر همه دولت‌ها مطمئن باشند که موانع واردات تجاری به وجود نمی‌آید به انجام چنین کاری ترغیب نخواهند شد‌.

سیستم تجاری WTO نقشی حیاتی در خلق و تقویت این اطمینان بازی می‌کند، بنابرین مذاکراتی که به موافقتنامه‌های تجاری عمومی منجر شوند و وفاداری به این موافقتنامه‌ها و قوانین از اهمیت خاصی برخوردار است‌.

منبع:wto