پاکستان رقیب جدی فرش دستباف ایران

گروه بازرگانی - رییس بخش فرآوری تولیدات دامی کشور، پاکستان را اصلی ترین رقیب ایران در زمینه تولید و صادرات فرش دستباف می‌داند. حمیدرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» اظهار داشت: پاکستان در سال‌های گذشته تنها ۱۰ تا ۱۳درصد سهم صادرات فرش دنیا را در اختیار داشت اما در چند سال اخیر سهم آن به ۵/۲۴درصد رسیده و این رقم همچنان در حال رشد است در حالی که سهم صادرات ایران در سالیان گذشته تغییر نکرده و هنوز ۳۰درصد است.

انصاری خاطرنشان کرد: بعد از پاکستان کشورهای هند با ۲۴‌درصد‌، نپال با ۷/۱۰‌درصد‌، چین ۱۰‌درصد و ترکیه ۲/۶‌درصد در صادرات فرش نقش مهمی دارند و از رقبای ایران به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: آغاز مذاکره اقتصادی با کشورهای بزرگ واردکننده فرش بهترین راهکار برای توسعه صادرات فرش ایران و پیشی گرفتن کشور از رقبای خود است.

از سوی دیگر رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش فارس خواستار جلوگیری از صادرات پشم خام ایران شد.

ذوالانواری معتقد است: صادرات پشم خام ایران بر روند صادرات فرش ایرانی تاثیر منفی می‌گذارد.

وی ادامه داد: صادرات پشم از ایران به کشورهای رقیب با وجود بافنده ارزان‌قیمت در دیگر کشورها نسبت به ایران، بازار جهانی فرش ایرانی را تهدید می‌کند.

ذوالانواری گفت: دولت باید در هر شکلی اعم از قاچاق اسمی یا بازارچه‌های رسمی مانع از صادرات پشم خام شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش فارس همچنین گفت: تاخیر در پرداخت یارانه‌های صادراتی و عدم تناسب یارانه‌ها با ارزش گذاری گمرکی نیز باعث بی‌رغبتی صادرکنندگان شده است.

همچنین سرپرست سازمان بازرگانی لرستان اعلام کرد:فرش لری در سال‌های گذشته علاوه بر داخل کشور به کشورهای خارجی صادر می‌شد، ولی متاسفانه به دلایل مختلف به دست فراموشی سپرده شده است.

بیرانوند افزود: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته نقشه فرش لری براساس فرهنگ استان و نقشه‌های قدیمی طراحی می‌شود.

سرپرست سازمان بازرگانی لرستان گفت: در صورت طراحی این نقشه می‌توان فرش لری را به جایگاه واقعی خود رساند.