محمد نهاوندیان که اخیرا در راس یک هیات اقتصادی به اسپانیا و پرتغال سفر کرده بود، تلقی کشورهای اروپایی از آینده اقتصاد ایران را «بسیار مثبت» توصیف کرد. رییس اتاق تهران که با هیات همراهش در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران در مادرید (اسپانیا) و لیسبون (پرتغال) نمایندگان بخش خصوصی ایران بودند ، پس از بازگشت به ایران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: علاقه و استقبال خوبی که از سوی مسوولان شرکت‌های دو کشور برای شرکت در این همایش‌ها شاهد بودیم، کاملا نشانگر این بود که ارزیابی بخش خصوصی آنها از آینده اقتصاد ایران بسیار مثبت است و آنان اشتیاق جدی دارند تا در زمینه‌های مختلف با ایران کار کنند.

رییس اتاق تهران افزود: نکته شایان توجه این بود که با وجود آنکه صاحبان بخش خصوصی این کشورها از جوسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی علیه ایران کاملا آگاه بودند، اما این مساله در ارزیابی و تصمیم اقتصادی آنان مانعی ایجاد نمی‌کرد. نهاوندیان، یکی از عوامل کمک‌کننده به این روند را «گزارش مثبت» برخی از شرکت‌های اسپانیایی و پرتغالی دانست که برای سال‌های طولانی با ایران همکاری داشته‌اند و نسبت به حسن اعتماد و وجود فضای مثبت همکاری با بخش خصوصی ایران اطمینان دارند. رییس اتاق تهران همچنین بر تشکیل شورای فراقوایی با حضور سران سه قوه برای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تاکید کرد. نهاوندیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به سیاست‌های کلی اصل ۴۴، اظهار داشت: به نظر می‌رسد توجه به اصل ۴۴ پس از گذشت یک سال و نیم حاصل شده که تحقق این تحول عظیم نیاز به یک مدیریت تحول دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده و ایستگاه‌های زمانی مشخص برای تحویل محصول مشخص تعریف شود. وی افزود: به عبارت دیگر در هر سه قوه نیاز است تا مجموعه وظایف، مسوول و موعد زمانی تعریف شود و هماهنگی و پیگیری این برنامه‌های زمان‌بندی شده لازم است که در یک شورای فرا قوا به طور منظم دنبال شود. به گفته وی در چنین شورای سطح عالی تبعا سران سه قوه حتما باید حضور داشته باشند و از آنجا که سطح کار نظام سازی اقتصادی در کشور است گزارش‌ها باید به مقام رهبری داده شود و چون طبیعت کار انتقال تصدی‌های اقتصادی از بخش دولتی به بخش خصوصی است لازم است که نمایندگان بخش خصوصی هم در هماهنگ سازی این انتقال مشارکت کنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا یکی از دلایل اجرایی نشدن سیاست‌های اصل ۴۴ نگرانی برخی مدیران دولتی به خاطر از دست دادن پست و مقامشان نیست؟ گفت:به طور طبیعی مقاومت در برابر تغییر وجود دارد، همچنین وقتی تصادم با برخی منافع ، موقعیت ، منزلت یا قدرت به وجود آید حرکت دچار کندی یا اصطکاک می‌شود.