گروه بازرگانی: جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فروش ویژه فرش دستباف با مشارکت بخش خصوصی، تعاونی‌ها و شرکت سهامی فرش در آستانه نوروز برگزار می‌شود. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، سید جلال الدین بصام، مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران، در جمع خبرنگاران گفت: این جشنواره‌ها با مشارکت بخش‌خصوصی تعاونی‌ها و شرکت سهامی فرش در شهرهای کرمان، اراک، همدان برگزار می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه‌ها به طور همزمان از ۹ اسفند ماه تا ۱۷ اسفندماه آغاز به کار می‌کند و علاوه بر آن در محل فروشگاه‌های شرکت سهامی فرش نیز به مناسبت ایام نوروز فروش ویژه برقرار خواهد بود. البته همزمان با این نمایشگاه‌ها طرح تعویض فرش دستباف کهنه هم انجام می‌شود.

او همچنین خبر داد که برپایی فروش ویژه فرش دستباف از سوی شرکت سهامی فرش با ارائه تخفیف و در شهرهای کرج، کرمانشاه، سنندج و تبریز از دهم تا ۲۶ اسفندماه برگزار می‌شود.

وی درباره واگذاری سهام این شرکت به بخش‌خصوصی و عرضه آن در بورس نیز گفت: شرکت سهامی فرش حدود سه‌میلیارد دلار زیان انباشته از سال‌های قبل دارد و به همین دلیل نیز بخش‌خصوصی تمایلی برای خرید ندارد لذا در تلاشیم تا این شرکت را به سوددهی برسانیم البته در حال حاضر حدود دومیلیارد تومان از این زیان در حال بازگشت است.

بصام با بیان گزارشی از عملکرد چندماه گذشته این شرکت گفت: در ۱۰ ماه سال جاری بیش از ۱۷هزار و ۲۱۲ متر مربع فرش تولید شد که در مقایسه با تولید کشور این میزان پنج درصد فرش اعلای کشور را شامل می‌شود.

بصام در ادامه با ارزیابی مثبت از روند پذیرش سفارش‌های بافت فرش از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عنوان کرد: در سال جاری مهم‌ترین سفارش شرکت ملی فرش دریافت سفارش فرش مسجد شیخ زاید بن آل نحیان بود که در حال حاضر ۵/۹۹درصد بافت آن انجام شده و تنها ۹۰ متر برای پایان بافت مورد نیاز است.

وی گفت: این فرش باید در خردادماه سال آینده در ابوظبی تحویل داده شود البته علاوه بر این ، بافت ۱۱ تخته فرش دستباف ایرانی نیز به طول ۲۳۱ متر و ارزش ۴۳۲ هزار دلار به سفارش دربار عمان آغاز شده است البته دو قطعه تابلو فرش نیز به ارزش ۶۸هزار دلار برای دربار عمان در دست بافت است.

وی گفت: علاوه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس تجار فنلاند و آلمان نیز ۳۷۰ متر فرش دستباف به ارزش ۳۰۰میلیون تومان به شرکت فرش سفارش داده‌اند که به نظر می‌رسد استفاده از تبلیغات و طرح‌های ویژه فروش و عمل کردن به موقع به تعهدات موجب این رشد شده چرا که در حال حاضر شرکت سهامی فرش به بیش از ۳۰درصد افزایش فروش دست یافته است.