استقبال بی‌سابقه از انتخابات بخش خصوصی
دنیای اقتصاد- سرانجام لحظه موعود فرا می‌رسد و عقربک‌های انتخابات از روی 30/8 دقیقه شروع به حرکت می‌کند، بنگاهداران اقتصادی پایتخت، صفی طویل را شکل می‌دهند.بسیاری آمده‌اند و بسیاری دیگر در راهند؛ مدیران و روسا، هیات نمایندگان و اعضای قدیم و جدید اتاق. در انتخابات اسفندماه 81 فقط 1800 نفر از حدود 7هزار عضو اتاق تهران و ایران خود را به خیابان طالقانی رسانده بودند. آن روز صندوق‌های رای را در اتاق ایران چیده بودند و دیروز در اتاق تهران. تفاوت مکانی، فقط چند دقیقه است اما تفاوت اعضا به چندین برابر رسیده و در این دایره، نکته‌ها نهفته است. وقتی حول و حوش ظهر اعلام می‌شود که بیش از 3هزار نفر رای خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند تردیدی باقی نمی‌ماند که شمار رای‌دهندگان به فراتر از 8 هزار نفر تا پایان وقت رسمی انتخابات خواهد رسید.

حدود ۵ هزار عضو اتاق پای صندوق‌های رای رفتند
اسامی برندگان انتخابات امروز اعلام می‌شودحاشیه مهم:
اعضای انجمن نظارت در محل ورودی صندوق‌های رای به بررسی کارت‌های بازرگانی رای‌دهندگان می‌پرداختند. در این میان، دارندگان کارت‌هایی که پس از تاریخ دوم اسفند ۸۴ منقضی شده بود حق رای نداشتند.این مساله در پی مذاکره دکتر نهاوندیان با دکتر بازرگانی، رییس انجمن نظارت بر انتخابات حل و فصل شد که نتیجه آن افزایش شمار رای‌دهندگان بود. البته تصمیم دکتر بازرگانی مبتنی بر مصوبه‌ای است که به لحاظ قانونی این فرصت را به دارندگان کارت‌های بازرگانی برای شرکت در انتخابات می‌دهد.
گروه بازرگانی:
خیابان یک‌طرفه مطهری. پلاک ۲۸۵، ساختمان اتاق تهران.
سرانجام لحظه موعود فرا می‌رسد و عقربک‌های انتخابات از روی 30/8 دقیقه شروع به حرکت می‌کند. بنگاهداران اقتصادی پایتخت صفی طویل را شکل می‌دهند.بسیاری آمده‌اند و بسیاری دیگر در راهند؛ مدیران و روسا، هیات نمایندگان و اعضای قدیم و جدید اتاق.
در انتخابات اسفندماه ۸۱ فقط ۱۸۰۰ نفر از حدود ۷هزار عضو اتاق تهران و ایران خود را به خیابان طالقانی رسانده بودند.
آن روز صندوق‌های رای را در اتاق ایران چیده بودند و دیروز در اتاق تهران.
تفاوت مکانی، فقط چند دقیقه است اما تفاوت اعضا به چندین برابر رسیده و در این دایره، نکته‌ها نهفته است وقتی حول و حوش ظهر اعلام می‌شود که بیش از ۳هزار نفر رای خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند تردیدی باقی نمی‌ماند که شمار رای‌دهندگان به فراتر از ۸ هزار نفر تا پایان وقت رسمی انتخابات خواهد رسید.
ضمن اینکه پیشاپیش خبر تمدید ساعت انتخابات به مدت 2ساعت به گوش‌ها می‌رسد، یعنی هنوز تا ساعت 8 شب فرصت هست.
خبرنگاران رسانه‌ها به سراغ این سوژه داغ آمده‌اند. گفت‌وگو با حاضران در اتاق شماره ۲۸۵ گرم می‌شود و محور پرسش‌ها و پاسخ‌ها عمدتا نقش بخش‌خصوصی در آینده اقتصاد کشور و چگونگی تحقق اصل ۴۴ است.
بیرون از سالن رای گیری اما، فعالان گروه‌های رقیب هم مشغول رای‌زنی و بگومگو هستند.
اتوبوسی دوطبقه که آن طرف خیابان، درست روبه‌روی در اتاق تهران پارک شده، به رای‌دهندگان سرویس مجانی می‌دهد، قهوه و آب میوه.پلاکارد نیلی‌رنگ «فعالان توسعه» روی بدنه اتوبوس دیده می‌شود اما ظاهرا اعتراضی در میان بوده که این پلاکارد را پایین می‌کشند.
خواستاران تحول نیز در همسایگی اتاق تهران، گرد آمده‌اند. آنها نیز پلاکارد خود را از دیوار آویخته‌اند که به همان سرنوشت دچار می‌شود.
***
وزیر بازرگانی : بخش خصوصی و تعاونی برای اجرای اصل 44 آماده شوند
دست‌اندرکاران اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و بخش‌های خصوصی و تعاونی باید به نقش خود برای اجرای سریع‌تر این اصل آگاه شوند.
دکتر سید‌ مسعود میرکاظمی در حاشیه انتخابات اتاق تهران با اشاره به استقبال بخش‌خصوصی از این انتخابات گفت: علاقه‌مند بودیم چنین استقبالی از انتخابات اتاق صورت بگیرد تا بخش‌های خصوصی و تعاونی نقش خود را بیشتر ایفا کنند.
وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ اظهار داشت: دست‌اندرکاران اجرایی این سیاست‌ها و بخش‌های خصوصی و تعاونی باید به نقش خود برای اجرای سریع‌تر این اصل آگاه شوند.
وزیر بازرگانی ادامه داد: لازمه این امر آن است که حضور پررنگ و پرمعنایی در ایفای شرایط حساس و خاص اقتصادی کشور داشته باشند.
وی با اشاره به حضور پررنگ افراد در انتخابات اتاق بازرگانی گفت: حضور آنها نشان‌دهنده این است که کمال آمادگی را دارند و می‌خواهند تلاش کنند که تحولات اقتصادی در کشور را رقم بزنند.
میرکاظمی در خصوص ارزیابی عملکرد 27 ساله اتاق بازرگانی تصریح کرد: اتاق تلاش خود را در سال‌های گذشته انجام داده است اما امروز در اقتصاد کشور تحول ویژه‌ای در حال ایجاد است و این طور نیست که تنها دستگاه‌های اجرایی و قوای سه‌گانه کشور ما مسوولیت داشته باشند.
وی افزود: آنها مسوولیت دارند اما کسی که می‌خواهد اداره کننده جدید باشد و می‌خواهد به عنوان تحویل گیرنده این تصدیگری و مسوولیت ایفای نقش کند علی‌القاعده باید تغییر کند.
به گفته وی باید مفهوم رقابت‌پذیر کردن خوب درک شود. میرکاظمی لازمه تحقق این امر را تعامل قوی‌تر با اقتصاد جهانی دانست.
میر کاظمی در خصوص پیش‌بینی ترکیب جدید هیات نمایندگان اتاق گفت: علاقه‌مند به پیش‌بینی نیستم. علاقه‌مند به حضور حداکثری در انتخابات بودیم که اتفاق افتاد. وزیر بازرگانی نقش اتاق‌ها را در اجرای اصل ۴۴ حائز اهمیت ذکر کرد و گفت: توجه بخش‌خصوصی و تعاونی به تشکل‌ها می‌تواند به حضور پررنگ‌تر بخش‌خصوصی در عرصه‌ ملی و بین‌المللی کمک کند.
ریس اتاق ایران : اگر موثر باشم ، می مانم
رییس اتاق ایران در حاشیه این انتخابات گفت: اگر در انتخابات این دوره از هیات نمایندگی اتاق بازرگانی مجددا به ریاست اتاق بازرگانی ایران انتخاب نشوم، در صورتی که موثر باشم در اتاق خواهم ماند. ‌ علی‌نقی خاموشی که طی ۲۶ سال گذشته ریاست اتاق بازرگانی ایران را در اختیار داشته از مشارکت گسترده فعالان و بازرگانان بخش‌خصوصی در این دوره از انتخابات ابراز خشنودی کرد.
خاموشی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 گفت: اتاق بازرگانی در دوره جدید نقش بسیار حساسی بر عهده خواهد داشت و جزو وظایف اولیه آن آماده‌سازی بخش‌خصوصی برای اجرای سیاست‌های اصل 44 است و امیدواریم افرادی انتخاب شوند که برای اجرای این سیاست‌ها آماده باشند.
وی با اذعان بر کوتاهی بخش‌خصوصی در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، گفت: بخش‌خصوصی باید به صحنه بیاید و در صنایعی که انحصار آن برداشته شده سرمایه‌گذاری کند.
رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: یکی از راه‌های موفقیت اجرای سیاست‌های اصل 44 تشکیل شرکت‌های بزرگ در بخش‌خصوصی است چون بخش‌هایی که انحصارات دولتی از آنها برداشته شده، همگی پروژه‌های بسیار بزرگ هستند در حالی که بافت و ساختار بخش‌خصوصی، کوچک و متوسط است و اکنون باید الگوهای بخش‌خصوصی عوض شود و به سمت شرکت‌های بزرگ حرکت کنند.
وی درباره نتایج انتخابات گفت: انتخاب شدن من به هیچ وجه حتمی نیست.
وی با بیان این که دیگران باید درباره عملکرد من در 26 سال گذشته قضاوت کنند، گفت: تا آنجا که در توانم بوده کار کرده‌ام و حضورم در این دوره برای اجرای سیاست‌های اصل 44 است.
وی درباره حضور افرادی که سابقه چندانی در فعالیت بخش‌خصوصی ندارند اما صاحبنظر اقتصادی هستند، افزود: اتاق بازرگانی خاص بخش‌خصوصی است و صاحبنظران باید در نقش مشاور به بخش‌خصوصی کمک کنند.
خاموشی در پاسخ به این سوال که اگر رییس اتاق نشوید،‌ دوست دارید چه کسی انتخاب شود، گفت: انتخابات آزاد است و هر کس رای بیاورد، من نتایج انتخابات را می‌پذیرم.
رییس اتاق تهران: هر قانونی باید با مشاوره بخش خصوصی تصویب شود
محمد نهاوندیان، رییس اتاق تهران نیز گفت: برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری درباره سیاست‌های اصل 44 از این پس نباید هیچ قانون و آیین‌نامه‌ای بدون مشاوره بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی تصویب شود.
محمد نهاوندیان که او و همفکرانش پس از دو بار حذف از سوی انجمن نظارت بر انتخابات با تدبیر شورای‌عالی نظارت به عرصه رقابت انتخاباتی بازگشتند، ادامه داد: صفات «بازرگانی، صنایع و معادن» برای «اتاق» محدودکننده آن نیست و ما در اتاق پذیرای تمامی فعالان بخش‌خصوصی از جمله کشاورزی و خدمات خواهیم بود.
وی افزود: بیشترین سهم اشتغال را در اقتصادهای بزرگ دنیا بخش خدمات و خدمات نوین بر عهده دارند و حتما باید ارتباط اتاق بازرگانی با همه تشکل‌های اقتصادی به صورت مدیریت شبکه‌ای تقویت شود.
رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان این که حدود ۱۹هزار نفر دارای کارت بازرگانی در تهران هستند، درباره ممانعت از رای دادن افرادی که طی سه ماه اخیر کارت بازرگانی خود را تمدید کرده‌اند، گفت: ملاک سه ماه از باب احراز سابقه فعالیت اقتصادی گذاشته شده است و نباید شامل تمدید کارت بازرگانی می‌شد، چرا که هدف این بود افرادی که سابقه چندانی ندارند در انتخابات شرکت نکنند و ما نظر خود را نیز اعلام کرده‌ایم.
وی درباره گلایه‌های مقام معظم رهبری از کندی تحقق سیاست‌های اصل 44 و وظیفه اتاق بازرگانی گفت: بخش‌خصوصی در اجرای این سیاست‌ها یک‌دست و یک‌صدا است و اختلاف‌نظری در این زمینه وجود ندارد و همه گروه‌های بخش‌خصوصی که در انتخابات شرکت کرده‌اند بر اقتصاد خصوصی‌محور تاکید دارند و نسبت به حضور فعال اتاق اطمینان داریم.
نهاوندیان اضافه کرد: ‌اتاق باید به طور جدی و واقعی و فعال‌تر از گذشته مجمع رایزنی و تعامل بین بخش‌خصوصی و سیاست‌گذاران دولتی باشد و این تعامل نیاز به یک فضای مثبت، سازنده و نقادانه دارد.رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: نکته دوم این است که در طراحی این مدیریت تحول حتما باید از نظرات بخش‌خصوصی استفاده شود چون این بخش‌خصوصی است که می‌تواند علائم اطمینان‌بخش را بدهد که چه قوانین دست‌وپاگیری را حذف کرده و چگونه فضای کسب‌وکار را جذاب کنیم.
نهاوندیان نکته سوم را این دانست که برای تحول عظیم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های عظیم است و بخش‌خصوصی باید رابط سرمایه‌گذاری‌های عظیم خارجی باشد و اتاق ها بهترین نقش را در این زمینه دارند.
وی تصریح کرد: به خاطر اقتصاد دولتی‌محور، برخی نهادها برای اقتصاد خصوصی ‌محور مثل خدمات مشاوره، خدمات تامین سرمایه،‌ و هلدینگ‌های بزرگ هنوز در کشور وجود ندارد که اتاق بازرگانی در دوره جدید باید این وظیفه را بر عهده بگیرد.
عسگر اولادی: نیازمند اتاق فکر هستیم
اسدا... عسگر اولادی اتاق را یک بازوی مشورتی می‌داند و می‌گوید: «اتاق مکانی است که فعالان بخش‌خصوصی می‌توانند در مقوله‌های اقتصادی و به ویژه پیاده کردن اصل۴۴ به دولت مشاوره بدهند، ما به یک اتاق فکر نیازمندیم».
او معتقد است که اتاق ایران پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل44 فعالیت‌های زیادی انجام داده است که تشکیل شرکت‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری نمونه‌ای از آن است، در عین حال که در پیاده‌سازی آیین‌نامه‌ها با مشورت وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن نقش خود را ایفا کرده است.
عضو هیات‌رییسه اتاق ایران بر این باور است که بدنه دولت در راه پیاده‌سازی اصل۴۴ غفلت‌هایی داشته است و اظهار امیدواری می‌کند که پارلمان ششم بخش‌خصوصی جبران این کاستی‌ها را بکند.
رد صلاحیت ها موجب تشویق اعضا شد
دکتر جمشید عدالتیان نیز در حالی که از استقبال گسترده فعالان اقتصادی در روز انتخابات به وجد آمده ، می‌گوید: مهم نیست چه افرادی پای به پارلمان ششم بخش‌خصوصی می‌گذارند، بلکه رساندن جایگاه اتاق بازرگانی به مقصد اصلی خود اهمیت دارد.
دکتر علی رشیدی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و تهران با بیان اینکه شرکت‌کنندگان این دوره از انتخابات با درک و علاقه بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته در پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند، معتقد است که رد صلاحیت‌های اولیه باعث تحریک و تشویق بیشتر اعضای اتاق شده است.
عکس‌ها‌: سامان دزیانیان