گروه بازرگانی- معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از الزام صنایع لبنی به کاهش قیمت‌ها خبر داد. حسن رادمرد با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با شرکت‌های تولیدکننده لبنیات گفت:‌ در این جلسه تاکید شد که قیمت‌های لبنیات به حالت سابق بازگردد. او افزود: بر این اساس قیمت‌های افزایش یافته اصلاح خواهد شد و هیچ کس حق افزایش دوباره قیمت‌ها را ندارد. سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران نیز در مورد جزئیات این جلسه، از سه تصمیم مهم برای حمایت از تولید شیر خبرداد و گفت: در جلسه یکشنبه شب وزارت صنعت، معدن و تجارت با نمایندگان جهاد کشاورزی و اتحادیه تولیدکنندگان تصمیم‌گیری شد که کارخانه‌ها سبوس گندم را به قیمت ۲۵۰ تومان در اختیار دامداران قرار دهند. به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران همچنین قرار شد کارخانه‌‌ها پول شیر خریداری شده دامداران را به صورت نقدی پرداخت کنند. او افزود: مصوب شد شرکت پشتیبانی امور دام نهاده‌ها و علوفه‌های ارزان قیمت یارانه‌ای را با مهلت پرداخت دو ماهه در اختیار دامداران قرار دهد. او در عین حال تاکید کرد: در این جلسه در مورد قیمت شیر خام تصمیم‌گیری نشد.

ورود سازمان حمایت به قیمت‌گذاری

با این وجود نعمت‌ا... ترکی، معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران از کاهش قیمت لبنیات از دیروز خبر داد وگفت: در جلسه مشترک قرار شد برای رفع مشکل نقدینگی کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی آنها چک مدت‌دار ۲ ماهه به شرکت پشتیبانی امور دام بدهند تا این شرکت در اسرع وقت ۳ نهاده اصلی را با نرخ مصوب به دامداران تحویل دهد. به گفته او، براین اساس شرکت پشتیبانی امور دام موظف شد به ازای هر تن شیرخام ۱۹۰ کیلوگرم نهاده کنجاله سویا، ۲۴۵ کیلوگرم نهاده ذرت و ۲۴۵ کیلوگرم نهاده جو را در اختیار دامداران بگذارد. به گفته معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران، قیمت هر کیلوگرم نهاده کنجاله سویا ۹۰۰ تومان تحویل انبار استان و با احتساب کرایه حمل از انبار استان تا دامداری ۹۳۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم نهاده ذرت ۶۰۰ تومان تحویل انبار استان و با احتساب کرایه حمل از انبار استان تا دامداری ۶۳۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم نهاده جو ۵۹۰ تومان تحویل انبار استان و با احتساب کرایه حمل از انبار استان تا دامداری ۶۲۰ تومان برآورد می‌شود. او همچنین درخصوص تامین نهاده سبوس گندم گفت: در رابطه با تامین نهاده سبوس گندم برای دامداری‌ها نیز در این جلسه مقرر شد برخی کارخانه‌های تولید آرد که تاکنون این نهاده را به دامداران تحویل نداده‌اند، هرچه زودتر به ازای هر تن شیر خام ۱۹۰ کیلوگرم نهاده سبوس گندم را با قیمت هر کیلوگرم ۲۵۰ تومان تحویل انبار استان دهند که با احتساب کرایه حمل از انبار تا محل دامداری، قیمت هر کیلوگرم نهاده سبوس گندم حدود ۲۸۰ تومان برای دامداران محاسبه می‌شود.

ترکی افزود: براساس توافق صورت گرفته، اگر چنانچه کارخانه‌های تولید آرد از تحویل نهاده سبوس گندم به هرنحوی به دامداران خودداری کنند، برابر مقررات جاری با آنها برخورد تعزیراتی خواهد شد. او درباره تعهد انجمن صنفی صنایع فرآورده‌های لبنی ایران نسبت به عرضه محصولات خود با نرخ مصوب گفت: کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی موظف شدند براساس تفاهم‌نامه‌‌ای که با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد کرده‌اند، محصولات لبنی از جمله «شیر۹۰۰ گرمی نایلونی با ۵/۱ درصد چربی با قیمت ۹۰۰ تومان، ماست ۹۰۰ گرمی با داشتن ۵/۱ درصد چربی با قیمت ۱۳۰۰ تومان و پنیر یو.اف ۴۰۰ گرمی با قیمت ۲۴۰۰ تومان» را در بازار عرضه کنند. این مقام مسوول تصریح کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد که کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی ۵۰ درصد محصولات دیگر خود را که شامل محصولات لبنی پرچرب می‌شود، با نرخ گذاری سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت به بازار عرضه کنند. او گفت: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار است نرخ مصوب را به سراسر کشور ابلاغ کند تا همه کارخانه‌های لبنی در سراسر کشور محصولات خود را با نرخ مصوب به بازار عرضه کنند.