گروه بازرگانی - دبیر انجمن برنج ایران ضمن بیان اختلاف قیمتی ۱۸۰۰ تومانی برنج در پایتخت نسبت به شمال کشور گفت: مقادیر زیادی برنج در حال وارد شدن به کشور است. جمیل علیزاده شایق در خصوص قیمت فعلی برنج در بازار به «مهر» گفت: در حال حاضر قیمت برنج نسبت به هفته گذشته در بازارهای شمالی کشور تغییر زیادی نکرده؛ به طوری که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم درجه یک با داشتن ۲ تا ۳ درصد خرده و بدون ناخالصی در بازارهای شهرهای شمالی کشور در حدود ۳۶۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان است.

وی با اعتراض نسبت به افزایش قیمت برنج در پایتخت گفت: متاسفانه برخی دلال‌ها به همین نوع برنج ناخالصی و خرده اضافه می‌کنند و آن را در بازارهای تهران با قیمت ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان به فروش می‌رسانند. وی افزود: وقتی مردم پایتخت برای خرید برنج خود به بازارهای شمال کشور مراجعه می‌کنند، فروشندگان برنج در این بازارها هم برنج خود را ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان گران‌تر عرضه می‌کنند؛ به طوری که اگر برنج طارم درجه یک کیلویی ۳۴۰۰ تومان است، آن را کیلویی ۳۶۰۰ تومان می‌فروشند. وی درباره واردات برنج بیان کرد: هم‌اکنون مقادیر زیادی برنج در حال وارد شدن به کشور است، ضمن اینکه کشورهای هند و پاکستان بیشترین مقادیر برنج وارداتی را به خود اختصاص داده‌اند.

واردات برنج به مرز نیم میلیون تن رسید

از سوی دیگر، تازه‌ترین آمار گمرک حکایت از این دارد که واردات برنج ایران در چهار ماه نخست امسال با افزایش ۶/۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به بیش از ۴۶۸ هزار تن رسیده است.

به گزارش «ایسنا»، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران ارزش واردات برنج به کشور در چهار ماه نخست سال ۱۳۹۱ با رشد ۸/۳۱ درصدی بالغ بر ۴۳۶ میلیون دلار شد.

هند بزرگ‌ترین صادرکننده برنج به ایران در مدت زمان یاد شده بود؛ به طوری که در این مدت زمان بیش از ۲۷۸ هزار تن برنج به ارزش ۲۶۵ میلیون دلار از هند وارد ایران شد. بعد از هند امارات و پاکستان دیگر مبادی اصلی ورود برنج به کشور بودند. همچنین در سال‌جاری تاکنون از کشورهای چین، ترکیه، سنگاپور، عمان و روسیه نیز برنج وارد ایران شده است. ضمن این‌که در تیر ماه امسال بیش از ۱۹۴ هزار تن برنج وارد کشور شد. براساس ابلاغ سازمان توسعه تجارت، واردات برنج از اول مرداد تا پایان دی با تعرفه ۹۰ درصد انجام می‌شود. بر این اساس در سایر ایام سال، تعرفه واردات برنج به ۴۵ درصد کاهش می‌یابد. در سال گذشته یک میلیون و ۵۱۳ هزار تن برنج به ارزش بیش از ۲/۱ میلیارد دلار وارد کشور شد و واردات این محصول نسبت به سال ۱۳۸۹‌ از رشد ۷۸/۳۶ درصدی به لحاظ ارزشی همراه بوده است.