گروه بازرگانی - مدیرکل ستاد بسیج اقتصادی تاکید کرد: توزیع کوپنی کالاهای اساسی در صورت تشخیص دولت و تامین اعتبار می‌تواند همچنان بهترین روش برای تضمین رسیدن این کالا‌ها به مردم به‌ ویژه اقشار آسیب‌پذیر باشد. اظهارات این مقام مسوول پس از آن صورت می‌گیرد که شنبه این هفته روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی از احتمال بازگشت کوپن به اقتصاد ایران خبر داده بود.

بهمن حاج‌علی با بیان اینکه یک کالا وقتی با ارز مرجع و ارز آزاد وارد کشور می‌شود، به ‌طور طبیعی دچار اختلاف قیمت خواهد شد، اظهار کرد: اگر به دنبال اجرای صحیح توزیع در کشور و ایجاد عدالت در این بخش باشیم، با توجه به اینکه یک شبکه‌ توزیع گسترده دقیق با سابقه بیش از ۲۰ ساله در کشور وجود دارد، سیستم استفاده از کالا‌برگ می‌تواند به خوبی اهداف ما را محقق کند.

وی افزود: از سوی دیگر عوامل منفی و مثبت استفاده از کالابرگ در این تجربه‌ بلند‌مدت کشف شده و امروز می‌توان به خوبی اطمینان داشت که این روش از توزیع این کالا‌ها در شبکه دلالی جلوگیری خواهد کرد.

حاج‌علی با بیان اینکه تجربه استفاده از کالابرگ سال‌ها در کشور وجود داشته و به مردم تضمین می‌داده که کالاهای اساسی به دست آنها می‌رسد، به «ایسنا» گفت: وقتی کالایی با قیمت مناسب به کشور وارد می‌شود، می‌توان آن را در یک منطقه که حضور مردم کم درآمد در آن واضح است، با ایجاد صف‌های طویل توزیع کرد.

مدیرکل ستاد بسیج اقتصادی افزود: روش دیگر این است که کالابرگ را میان مردم توزیع کنیم و با در نظر گرفتن یک بازه زمانی مشخص از مردم بخواهیم سر فرصت و با حفظ کرامت انسانی با مراجعه به مراکز از پیش تعیین شده کالاهای اساسی خود را دریافت کنند که این روش قطعا به صلاح کشور است.

پیش از این، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم پیشنهاد داده بود که برای جلوگیری از کمبود کالاهای اساسی و تضمین رسیدن آنها به دست مردم روش استفاده از کالابرگ احیا شود.