گروه بازرگانی - خبرگزاری «رویترز» با استناد به اسنادی که به دست آورده است، گزارش داد: هند در نشستی که در تهران برگزار می‌شود، از ایران درخواست خواهد کرد برای متوازن کردن تراز تجاری میان دو کشور، گندم بیشتری از این کشور خریداری کند.

به گزارش «ایسنا»، یک هیات از وزارت دارایی هند به ریاست «توماس متیو»، مذاکراتی با مقامات ایرانی پیش از سفر «مانموهان سینگ»، نخست وزیر هند به تهران برای شرکت در نشست کشورهای جنبش غیرمتعهد خواهد داشت. پالایشگاه‌های هند که دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است، ۴۵ درصد از پول خرید نفت از ایران را تحت یک مکانیسم پرداخت جدید به روپیه تسویه کرده‌اند و باقی آن را از طریق «هالک بانک ترکیه» به یورو پرداخت می‌کنند.

دهلی نو مکانیسم متداول برای پرداخت پول واردات نفت از ایران را در دسامبر ۲۰۱۰ تحت فشار آمریکا لغو کرد و از آن زمان در تلاش برای یافتن راهی به منظور حل مشکلات حاصل از تحریم‌های آمریکایی و اروپایی علیه صادرات ایران است.

خرید گندم از سوی ایران به هند کمک می‌کند ذخایر عظیم غله خود را کاهش دهد و به صرفه‌جویی ارزی برای ایران کمک می‌کند. هند ذخایر گندم عظیمی دارد که تا اول اوت به ۵/۴۷ میلیون تن رسید و این میزان بالاتر از ۱/۱۷ میلیون تن ذخیره مورد نظر بوده است.

ایران بیش از دو میلیون تن گندم طی چهار ماه گذشته که از ۲۰ مارس آغاز شده، وارد کرده است و خواهان افزایش صادرات غیرنفتی خود به هند از طریق مکانیسم روپیه است.

بر اساس گزارش «رویترز»، هر دو کشور قصد دارند در مورد گزینه‌های دیگر برای پرداخت با استفاده از بانک‌ها در کشورهای دیگر مذاکره کنند.

ایران همچنین خواهان گشایش دفتری برای شرکت ملی نفت ایران و بانک پارسیان که در عملیات پرداخت به روپیه برای صادرکنندگان هندی مشارکت دارد، در بمبئی است.